OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad på utredningsenheten, en av sex enheter inom kommunledningskontorets avdelning verksamhetsstöd och utveckling. Utredningsenheten bistår med utrednings-, analys- och planeringsstöd, statistikhantering, samordning och administration inom kommunens alla verksamhetsområden, social omsorg, utbildning, integration, näringsliv och kultur och fritid och kommunstyrelsens verksamheter. Vi bidrar utifrån kommunövergripande perspektiv och hos oss får du kunniga kollegor med erfarenhet från många områden. Enheten består av utredare, utredningsadministratörer och en strateg. Din närmaste chef är kommunens utredningschef.
Exempel på arbetsuppgifter för utredare/utredningsadministratör
• Samordna och genomföra analys, utvärdering, risk- och konsekvensanalys, översyn, rekommendation m.m. och inom uppdrag med särskilt politiskt fokus.
• Ta fram svar på remisser
• Skriva fram ärenden till nämnd
• Stöd i verksamhetsstyrning, dvs. verksamheternas planering och uppföljning till nämnd och uppföljning av det politiska programmet för mandatperioden
• Ta fram policyer och riktlinjer
• Ta fram underlag till motionssvar
• Hantera enkäter och statistik
Kvalifikationer
Du ska ha
• Relevant akademisk utbildning
• I roll som utredare krävs erfarenhet av utredningsarbete och leverans av beslutsunderlag till nämnd i politiskt styrd verksamhet
• I roll som utredare krävs erfarenhet inom någon av de lagar som styr kommuners verksamheter
I rollen som utredare behöver du även ha
• Mycket god analytisk förmåga.
• Mycket god förmåga att skapa struktur och överblick.
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• Erfarenhet av och hög skicklighet i skriftlig formulering i en politiskt styrd organisation.
• Mycket god förmåga till kvalitativ och kvantitativ analys i nämndens planerings- och uppföljningsprocesser. Förståelse för resultatens innebörd och kontext i en politiskt styrd organisation.
• God förmåga att ta till dig och arbeta i digitala verktyg och god administrativ förmåga.
Då kommunikation är centralt i tjänsten behöver du som utredare ha mycket god förmåga att skapa goda relationer, leda och samordna arbete och diskussioner. Det av yttersta vikt att kunna växla mellan övergripande perspektiv och detaljnivå.
För att trivas i rollen behöver du ha god pedagogisk förmåga, ta initiativ och arbeta strukturerat och lösningsorienterat. Du är lyhörd och trivs med att ha flera uppdrag på gång samtidigt. Du måste kunna arbeta såväl självständigt som i team. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Under rekryteringsprocessen kan det bli aktuellt att lämna in ett arbetsprov.
Om Täby kommun
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.
Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas – hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.
På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.