OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Utredningen om inrättande av Utbetalningsmyndigheten söker:
HR-ansvarig
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten. Myndigheten ska bl.a. förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Den kommer för dessa ändamål att ha två kärnuppgifter:
. Genomföra systemövergripande dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
. Förvalta ett system med transaktionskonto för välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot.
Myndigheten kommer bemannas med cirka 100 medarbetare.
Utbetalningsmyndigheten är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Vi söker dig som vill göra skillnad och som vill bidra till ett bättre samhälle. Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se
Ansvar och arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill vara med och bygga upp en ny myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag. I rollen som HR-ansvarig kommer du tillsammans med en HR-specialist ansvara för att utveckla och etablera Utbetalningsmyndighetens HR-funktion. Funktionen kommer att ha ett samlat ansvar för hela HR-området och stödja myndighetens chefer i kompetensförsörjningens alla delar. Ni stödjer verksamheten bland annat med att genomföra rekryteringar till myndigheten, vid behov med kompletterande externt stöd. Strategin för den statliga arbetsgivarpolitiken och den statliga värdegrunden är en viktig utgångspunkt för HR-arbetet. Löneadministrativa tjänster kommer att levereras av Statens servicecenter.
Då avdelningens närmare organisation ännu inte är slutligt fastställd, kan ansvar för ytterligare arbetsområden tillkomma.
Arbetsuppgifterna innefattar bl.a. att:
. Aktivt delta i verksamhetsutvecklingen och uppbyggnaden av myndigheten.
. Jobba med myndighetens arbetsgivarvarumärke.
. Ge råd och stöd i frågor om HR och kompetensförsörjning.
. Ta fram och förvalta interna styrdokument och processer inom HR-området.
. Etablera god samverkan med fackliga företrädare.
. Etablera ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
. Agera beställare för löneadministrativa tjänster.
. Etablera och ansvara för personalansvarsnämndens kanslifunktion.
. Ha ett funktions- och arbetsledningsansvar för minst en kollega och eventuellt ytterligare områden inom avdelningens ansvar.
Du kommer arbeta på Avdelningen administration där du ingår i dess ledning.
Vi söker dig som har:
. Relevant HR-utbildning på högskolenivå eller motsvarande som vi bedömer likvärdig.
. Minst 5 års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete.
. Erfarenhet i ledande position inom HR-området.
. Relevant erfarenhet från offentlig verksamhet.
. Gedigen kompetens och stort intresse för ledarskapsfrågor.
. Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har:
. Erfarenhet av att starta ny verksamhet och bygga upp HR-arbete från grunden.
. Erfarenhet från förändringsleding.
. Erfarenhet från statlig myndighet.
. Erfarenhet från verksamhet med höga krav på säkerhet.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper. Det är av stor vikt att du är en stabil, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Du har integritet samtidigt som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina ställningstaganden men också kan ompröva dem när så behövs. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor och utgår från helhetssyn och systemförståelse. Att du har mycket god samarbetsförmåga är en självklarhet.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet. Det kommer därför ställas stora krav på att du klarar av att ta initiativ, göra ställningstaganden och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat i ditt arbete. Du är nyfiken och vill lära dig nya saker och drar dig därför inte för att stötta kollegor i frågor som du normalt inte arbetar med.
I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos Utbetalningsmyndigheten har högt säkerhetsmedvetande.
Du baserar ditt förhållningssätt på de principer i grundlagarna som ska prägla all offentlig verksamhet - den så kallade statliga värdegrunden.
Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Utbetalningsmyndigheten kommer arbeta i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Vid tillsvidareanställning på myndigheten kommer du att krigsplaceras på myndigheten.
Resor i tjänsten kan förekomma.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta utredningssekreteraren Henrik Engström på telefon 08-4051000. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653 Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Erik Söderlund (ST) telefon 08-7905193.
Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.
I avvaktan på att tillträda din tjänst i Utbetalningsmyndigheten förordnas du under 2023 som sekreterare i utredningen, som arbetar i lokaler centralt i Stockholm. Du kommer då tillsammans med dina kollegor i utredningens sekretariat förbereda myndighetens bildande.
Välkommen med din ansökan, i form av ett personligt brev och ett cv, till fi.utbm@regeringskansliet.se senast den 19 februari 2023.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35