Utredningsadministratör till LPO Norra Ångermanland, Örnsköldsvik

Arbetsbeskrivning

Region Västernorrland söker en administratör till stöd/service i lokalpolisområde Norra Ångermanland, med placering i Örnsköldsvik.

Polisområde Västernorrland omfattar sju kommuner, från Örnsköldsvik i norr till Sundsvall i söder. I dessa både havs- och fjällnära kommuner bor ca 244 000 invånare. I polisområdet arbetar cirka 570 anställda varav cirka 450 är poliser.

ARBETSUPPGIFTER
Administratör till utredningen, administrativt stöd till förundersökningsledare samt utredare.

Som utredningsadministratör är du ett viktigt stöd i vår utredningsverksamhet. Du arbetar nära våra utredare och förundersökningsledare. Samverkan förkommer även externt. Du arbetar främst i polisens olika IT-system samt administrerar interna som externa handlingar. Du är även behjälplig i andra arbetsuppgifter i lokalpolisområdet. Arbetet utgår från en fastställd process som är styrd av lagar, rutiner och tidsramar.

I rollen ingår bland annat följande ansvarsuppgifter och ansvarsområden:
• registrera och diarieföra ärenden och handlingar
• utredningsadministration
• arkivering
• inhämta och sammanställa information från olika instanser och register, till exempel misstankeregister och brottsregister
• transkribera inspelade förhör
• kvalitetssäkra och kontrollera underlag och handlingar som ska lämnas ut eller skickas vidare
• besvara frågor från allmänhet, externa aktörer och interna intressenter gällande pågående utredningar
• löpande kontakt med åklagarkammaren
• Det kan tillkomma andra arbetsuppgifter utöver de ovan nämnda

KVALIFIKATIONER
• avslutad gymnasieutbildning eller motsvarande
• minst två års serviceinriktad arbetslivserfarenhet.
• erfarenhet av administrativt arbete
• god förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska i både tal och skrift
• god datorvana och goda kunskaper i MS Office-paketet
• B-körkort


MERITERANDE

Meriterande är om du innehar någon eller några av nedanstående erfarenheter:
• erfarenhet av juridik
• kunskap i RAR/DurTvå/PÄR
• erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• erfarenhet av att ha arbetat med diarieföring


PERSONLIGA EGENSKAPER

Vi söker dig som är trygg i din administrativa kompetens och som trivs i en roll med många olika kontaktytor. För att utföra ditt arbete behöver du ha förmåga att möta andra på ett lyhört sätt.

Du är noggrann och värdesätter hög kvalitet i ditt arbete, men är också flexibel och har förmåga att prioritera när situationen kräver det. Anställningen innefattar varierande arbetsuppgifter, vilket innebär att du behöver kunna hantera ett lugnt såväl som ett högt arbetstempo för att trivas i rollen.

Som representant för Polismyndigheten förväntas du agera professionellt och ha gott omdöme, vilket avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande. Du kommer att möta människor som råkat ut för svåra händelser och det är viktigt att du känner dig trygg för att kunna hantera dessa situationer. Som administratör hos polisen arbetar du med ärenden som innehåller information som måste hanteras på ett korrekt sätt, detta innebär att du behöver förstå och kunna arbeta utifrån gällande sekretessbestämmelser.

Du kommer att arbeta självständigt såväl som tillsammans med dina övriga kollegor inom Polismyndigheten. Därför söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och vilja att bidra till ett gott arbetsklimat.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Två års erfarenhet av ett administrativt och serviceinriktat arbete.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

t.f chef RLC Hans-Olof Marsktröm
010-5682220
t.f gruppchef Örjan Ovesson
010-568 22 22
SEKO Sven-Erik Karlsson
11414
Polismästare Bengt Jansson
076-145 65 40
Chef forensiska sektionen Helén Kelly
010-56 83390
Inspektör, Forensik 3 Rgn Nord Fredie Wibron

HR-partner Eva Wikman
010-56 83945
Fackliga företrädare från OFR/P, SEKO, OFR/S och

Mats Eriksson
010-568213
Kommissarie Ulf Wikner
010-56 826 33

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Nord Umeå
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Arbetstiden är förlagd på dagtid. Arbete under kvällar och helger kan förekomma. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 1 februari 2017

Besöksadress

Ridvägen 10 90109 Umeå
None

Postadress

Box 463
Umeå, 90109

Liknande jobb


Administratör till Anstalten Västervik

Administratör till Anstalten Västervik

9 januari 2025

Amanuenser i datateknik

Amanuenser i datateknik

16 december 2024

Mittuniversitetet söker projektassistent i statsvetenskap

Mittuniversitetet söker projektassistent i statsvetenskap

9 januari 2025

Transport Logistics Administrator

Transport Logistics Administrator

9 januari 2025