OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Enskede - Årsta - Vantörs stadsdelsförvaltning erbjuder dig möjlighet att arbeta i en visionsstyrd och utvecklingsinriktad verksamhet. Här kommer du att kunna bidra till samhällsnyttan i en växande stadsdel där vi ser olikheter och mångfald som en resurs.
Arbetsplatsbeskrivning
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelar.
Vår arbetsplats ligger vid Globen, Slakthusområdet, i södra Stockholm. Vi har goda kommunikationer med både tunnelbana och tvärbana intill vårt huvudkontor.
Idag består utredningsenheten av fem utredningsgrupper på 8 socialsekreterare med var sin biträdande enhetschef. De fem utredningsgrupperna är åldersfördelade på två st. 0-9 år, två st. 10-20 år och en på 0-20 år. Till enheten hör två mentorer, en SIP samordnare samt två administratörer som avlastar socialsekreterarna. Utredningsenheten har en egen väl uppbyggd öppenvård samt MST team som utför biståndsbedömda insatser.
Arbetsbeskrivning
Utredningsgrupperna arbetar med att utreda barns behov av skydd och stöd samt med uppföljning av beviljade insatser enligt SOL och LVU. Vi arbetar aktivt med barnets/ungdomens och familjens nätverk. I bedömningsarbetet har vi en helhetssyn med barnperspektiv i fokus och ett systemteoretiskt förhållningssätt. Till vår hjälp använder vi bedömningsinstrument som iRisk och SAVRY.
Ett gott och jämlikt bemötande gentemot de som kommer i kontakt med utredningsenheten är centralt i vårt arbete. Enhetens målsättning är att hålla hög kvalité och alltid arbeta för barnens bästa. Enheten tar vara på medarbetarnas kompetens och ser till att alla delar med sig av kunskap för att fortsätta utvecklas i uppdraget. Vår strävan är att vara en lärande organisation.
Nu söker vi dig som har erfarenhet och engagemang inom myndighetsområdet barn och ungdom. Vi erbjuder dig en utvecklande miljö med engagerade och utvecklingsintresserade kollegor samt erfarna och närvarande chefer.
Kvalifikationer
- Socionomexamen
- Minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning
- Du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
I en operativ verksamhet är lagkänsla en viktig del av arbetsmiljön och bidrar till vår förmåga att leverera. Vi fäster därför mycket stor vikt vid din personlighet och din förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Kunskap om och erfarenhet av iRisk, SAVRY och Signs of safety är meriterande. God kunskap om sociallagstiftningen är en förutsättning.
I ditt personliga brev vill vi att du svarar på dessa 3 frågor:
- Beskriv en styrka som du tror kommer att bli en tillgång i arbetet
- Beskriv hur du hanterat att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation
- Beskriv vad du tycker om och hur du hanterar att arbeta under ibland tidspressade förhållanden
Krav
Socionomexamen
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Enskede Årsta Vantör är en av 13 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet.
Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras här till år 2030.