Utredningssamordnare, Sandvikens ungdomsboende

Utredningssamordnare, Sandvikens ungdomsboende

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa vårt nya HVB tillsammans med oss?

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens ungdomsboende riktar sig till ungdomar som av olika orsaker inte kan bo hemma hos sina föräldrar. Verksamheten består av en HVB-del (hem för vård eller boende) med fem platser för ungdomar mellan 13 och 20 år och en stödboendedel med sex platser för ungdomar mellan 16 och 20 år.
Under våren kommer ungdomsboendets HVB-del att ställas om från ett mer traditionellt HVB till ett akut- och utredningsboende, vilket är en satsning i förvaltningens kvalitetshöjande arbete med målgruppen placerade ungdomar. Omställningsarbetet kommer att innebära spännande och utvecklande utbildningsinsatser där du som utredningssamordnare kommer att delta tillsammans med samtliga kollegor. Målsättningen med förändringen är att ungdomsboendet i större utsträckning ska:
• utgöra en tidsmässig buffert i akuta ungdomsärenden
• öka möjligheterna för den unge att flytta hem till vårdnadshavare
• bidra till adekvata beslutsunderlag och matchning inför eventuell fortsatt placering
• bidra till en sammanhållen vårdkedja och förebygga sammanbrott i placeringar

Som utredningssamordnare arbetar du tillsammans med boendets övriga sju medarbetare med att leverera kvalificerade utredningar utifrån utredningsuppdrag från socialsekreterare. På plats i verksamheten finns också en föreståndare/chef som i nära samarbete med samtliga ansvarar för kvalitet och utveckling.

Hos oss på individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun har Du goda möjligheter till kompetensutveckling och Du är aktivt med i utvecklingen av verksamheten i enlighet med vårt uppdrag. Vi har regelbunden handledning i grupp.

Sandvikens kommun erbjuder dig bland annat dessa förmåner:
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER
Den fas du nu kommer in i ger en fantastisk och unik möjlighet att vara med från början och starta en ny verksamhet tillsammans med kollegor och chef. Det kommer att bli en spännande utmaning med stora möjligheter att påverka kvalitet och resultat.

Som utredningssamordnare är du spindeln i nätet som ansvarar för att ungdomsboendet genomför utredningsuppdrag med hög kvalitet. Du ansvarar för utformandet av utrednings- och genomförandeplaner, utredningsmetodik liksom för skriftlig sammanställning av utredningarnas resultat. Du planerar och utför en stor del av utredningsarbetet men ansvarar också för att fördela och följa upp de delar av utredningsuppdraget som ska utföras av boendets övriga kompetenser.
I uppdraget ingår att tillsammans med kollegor och ungdom, och i nära samverkan med ungdomens nätverk, hitta lösningar som möjliggör en positiv utveckling. Du samverkar internt och externt och utvecklar arbetsmetoder tillsammans med chef och kollegor för att verksamheten ska fungera optimalt för såväl ungdomar och personal som samverkanspartners.

I egenskap av utredningssamordnare har du en viktig funktion som bollplank och förmedlare av kunskap till dina kollegor om utredningsarbete inom ramen för SoL/LVU. Du kommer med din kompetens och i nära samverkan med föreståndare/biträdande enhetschef att vara en nyckelperson i omställningen till ett akut- och utredningsboende, liksom i arbetet med att utveckla verksamheten för att kunna tillgodose behov hos ungdomar med mer komplex social problematik.

Tjänsten är förlagd på dagtid.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som brinner för ungdomar och deras familjer. Utöver detta behöver du:

• socionomexamen
• flerårig erfarenhet som socialsekreterare inom socialtjänstens handläggning av ungdomsärenden enligt SoL och LVU
• mycket välutvecklad förmåga att skapa goda relationer med alla sorters ungdomar och familjer
• erfarenhet och intresse av att arbeta nätverksorienterat
• mycket god förmåga till samverkan, inom förvaltningen såväl som externt
• god förmåga att skapa och upprätthålla struktur
• god analytisk förmåga
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Meriterande är utbildning i utrednings- eller behandlingsmetodik som är relevant för uppdraget, exempelvis nätverksledarutbildning, Savry, Ester, Signs of safety.

Som person är du en driven och ansvarstagande lagspelare med stort intresse för att bidra till verksamhetens samlade kompetens och gemensamma mål. Du är en trygg person som på ett engagerat, reflekterande och ödmjukt sätt bidrar till professionalitet i bemötandet av de ungdomar och familjer som kommer i kontakt med boendet. Du arbetar självständigt, tar egna initiativ samt ser till att planera, genomföra och slutföra arbetsuppgifter.

Vi söker dig som har lätt för att samarbeta, har förmåga till helhetssyn, är effektiv och strukturerad och har ett positivt och lösningsinriktat förhållningssätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav för tjänsten:
B-körkort
Flerårig erfarenhet som socialsekreterare inom socialtjänstens handläggning av ungdomsärenden enligt SoL och LVU


ÖVRIGT
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation som utgörs av sex enheter. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS.
Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


Ungdomsekreterare

Ungdomsekreterare

14 november 2024

Fältsekreterare

Fältsekreterare

5 november 2024

Fältsekreterare till enheten för öppenvård

Fältsekreterare till enheten för öppenvård

16 oktober 2024

Utredare sökes till socialtjänsten i Eslövs kommun

Utredare sökes till socialtjänsten i Eslövs kommun

8 oktober 2024