OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20212885
Arbetsuppgifter
I din roll arbetar du huvudsakligen med att ta fram kvalificerade beslutsunderlag, skriva yttranden och besvara remisser till arbetsmarknads- och socialnämnden. Det kan exempelvis handla om att sammanställa svar på statliga offentliga utredningar, motioner eller remisser från andra myndigheter. Du hanterar ärenden inom ett brett ämnesfält med koppling till arbetsmarknads- och socialförvaltningens ansvarsområde. Beroende på ärendets karaktär inhämtar du kunskap och erfarenheter från förvaltningens verksamheter och sakkunniga och utifrån detta sammanställer och framställer du pedagogiska beslutsunderlag till arbetsmarknads- och socialnämnden.
I tjänsten ingår även uppgifter som omvärldsbevakning, analys och uppföljning samt deltagande i nätverk och samverkansforum knutna till arbetsmarknads- och socialförvaltningens ansvarsområde.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en avslutad högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig inriktning á 180 hp samt minst två års erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning samt erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.
Du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter (ex. i roll som planeringssekreterare, utredningssekreterare, eller liknande), god förmåga och erfarenhet av att skriva utredningar, rapporter och beslutsunderlag samt erfarenhet av ärendeprocesser. Då arbetet innebär mycket kommunikation och skrivande är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift. Tjänsten ställer även krav på goda datorkunskaper och vana av att arbeta i Excel och övriga Office-paketet samt goda engelskakunskaper.
Följande ser vi som meriterande för tjänsten:
- Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsplanering och uppföljning
- Vana av analys samt sammanställning av statistik
- Goda kunskaper inom offentlighet- och sekretess
- Kunskap i digitala verktyg så som Teams och Sharepoint.
- Erfarenhet av Platina, Stratsys.
Som person är du flexibel i den bemärkelsen att du har en god förmåga att hantera parallella uppdrag som varierar i komplexitet och omfång och har lätt för att snabbt sätta dig in i nya frågeställningar. Du är prestigelös, har god samarbetsförmåga och en väl utvecklad servicekänsla. Då du kommer att arbeta mot deadlines krävs det att du är strukturerad och van att prioritera och planera ditt arbete självständigt. Sist men inte minst är du en skicklig skribent och uttrycker dig på ett pedagogiskt och tydligt sätt i de beslutsunderlag som du ansvarar för att ta fram. Du har lätt för att ta de sociala kontakter som krävs för att inhämta nödvändig information i ditt arbete.
Om arbetsplatsen
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Tjänsten som utredningssekreterare finns placerad på enhet social hållbarhet, som är en av fyra enheter på den strategiska avdelningen. På enheten samordnas ett flertal övergripande uppdrag som exempelvis våld i nära relation, beredskap- och krisstöd, organisationsbidrag till idéburen sektor, rättighetsfrågor och socialtjänstens medverkan i samhällsplaneringen. I enhetens uppdrag ingår att leda och samordna vissa uppdrag samt att vara ett stöd till nämnden och förvaltningens verksamheter i att utveckla och följa upp arbetet
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98