OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Patientnämndens kansli, Landstinget Sörmland
Välkommen att utveckla och utvecklas hos en av Sörmlands största arbetsgivare. Tillsammans skapar vi Sveriges friskaste län 2025.
Då en av våra medarbetare går i pension söker nu Patientnämndens kansli en utredningssekreterare. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, din arbetsplats är på patientnämndens kansli i Nyköping.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans vars uppgift är att främja kontakterna mellan patienter/vårdtagare/anhöriga och hälso- och sjukvården, folktandvården, vården inom länets kommuner samt utifrån inkomna synpunkter/klagomål bidra till kvalitets-utvecklingen i hälso- och sjukvården.
Patientnämnden ska enligt lagen:
Hjälpa patienter/vårdtagare att få den information de behöver för att kunna ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården.
Främja kontakterna mellan patienter/vårdtagare och personal.
Reda ut problem genom kontakt med vårdgivare.
Hjälpa patienter/vårdtagare att vända sig till rätt myndighet.
Rapportera iakttagelser och avvikelser, som är av betydelse för patienten/vårdtagaren, till vårdgivare och vårdenheter,
Rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin,
Som utredningssekreterare är din uppgift att utifrån inkomna synpunkter/klagomål ge råd och stöd till patienter/vårdtagare utifrån deras behov, vilket medför många kontakter med patienter och anhöriga samt verksamhetsansvariga.
Genom uppföljning och återrapportering till berörda verksamhetsledningar och till den politiska nämnden bidrar kansliet till kvalitetsförbättringar och höjd patientsäkerhet inom vården. Arbetet innebär också kontakter med externa aktörer som Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och andra myndigheter. Till detta kommer löpande administration och dokumentation samt att informera om patientnämnden i olika sammanhang.
Din kompetens
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap och gedigen erfarenhet av hälso- och sjukvård och kunskaper om dess organisation samt intresse för patienträttsliga frågor.
Meriterande är kunskaper om patientsäkerhetsarbete samt kunskaper om lagstiftning och regelverk inom hälso- och sjukvård.
Till dina personliga egenskaper hör att du har god samarbetsförmåga, har god förmåga att förstå, lyssna och kommunicera med människor. Du kan arbeta självständigt och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningsform och sysselsättningsgrad
Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Information om tjänsten lämnas av
Enhetschef Anna Wångmar, 0155-24 59 17 eller 072- 221 02 05.
Facklig företrädare SACO Liselott Söderlund, 0155-24 56 18.
Facklig företrädare Vision Hannah Älgekrans, 016-10 34 16.
Välkommen med den ansökan senast 2016-05-11.
Vi gör aktiva val vid exponering och rekryteringsstöd och undanber oss därför direktkontakt av bemannings- och rekryteringsföretag.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Sofie Bredell
0150-560 10
Karin Illerström
0150-56010
Björn Johansson
0150-560 10
Mikael Palo, kultur- och utbildningschef, 070-518 72 42
Ann-Sofie Bredell
0150-560 10
Karin Illerström
0150-560 10
Linda Molander
0150-560 10
Kenth Persson
0150-560 10
Mikael Kjellander
0150-560 10
Peter Sköld
0150-560 10