OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats.
Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar.
Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet.
Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
Vill du arbeta med arbetsmarknadsfrågor?
Brinner du för att påverka och utmana samhällets strukturer? Har du energi och mod att skapa nya metoder och arbetssätt? Är svaret ja på dessa tre frågor har du goda förutsättningar att passa in i den profil som Arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun efterfrågar. Hos oss får du möjligheten att vara en del i vår laguppställning för att få fler trelleborgare ut i egenförsörjning.
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som utredningssekreterare för ekonomiskt bistånd, övriga kollegor är ärendehandläggare och administrativ assistent. Du kommer att arbeta med löpande handläggning av ansökningar om försörjningsstöd samt ansvara för yttrande till förvaltningsrätten och vid behov göra fördjupade utredningar. I ansökningar som rör barn ska du göra barnkonsekvensanalyser kopplade till barnkonventionens
artiklar i enlighet med gällande riktlinjer.
Som utredningssekreterare för ekonomiskt bistånd kommer du att vara en viktig part i enhetens utvecklingsarbete och du förväntas vara aktiv i detta. Enheten eftersträvar att utvecklas till fullfjädrad administrativ enheten och lägger stor vikt vid arbetet med kartläggning och utveckling av gemensamma och transparanta arbetsprocesser.
Enheten strävar även efter att bli en fullt ut processorienterad verksamhet, allt för att säkerställa att uppnå enhetens uppdrag; rätt bistånd i rätt tid.
Arbetet med våra sökande präglas av att ha den enskilde i fokus. Den enskilde har ett eget ansvar och skall känna sig delaktig i sitt arbete till sin självförsörjning. Arbetsmarknadsplaneringen sköts i sin helhet av arbetsmarknadssekreterare.
Kvalifikationer
Vi söker dig med intresse för myndighetsutövning och handläggning. Högskoleutbildning inom ekonomi och/eller juridik eller annan för tjänsten relevant högskoleutbildning är ett krav.
Du bör ha utredningserfarenhet av försörjningsstöd samt en god kunskap om gällande lagstiftning såsom socialtjänstlagen, förvaltningslagen samt lagen om offentlighet och sekretess.
Vidare bör du ha ett öppet och flexibelt arbetssätt där du kan bemöta människor med en ödmjuk framtoning. Det är en fördel om du har erfarenhet av administrativt arbete, arbetsmarknadsfrågor samt arbete med barnsperspektiv i försörjningsstödsärenden och barnkonsekvensanalyser.
Vi sätter den enskilde i fokus och det är viktigt att du har en förmåga att på ett snabbt, effektivt och rättsäkert sätt utreda den enskildes rätt till bistånd och ha ett arbetsmarknadsinriktat mindset i alla delar vid handläggningen av försörjningsstödet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som medarbetare hos oss förväntas du ha viljan och förmågan att vara en god lagspelare och vara en budbärare för kommunens värdeord Öppenhet, Respekt och Ansvar.
Arbetstid/varaktighet
Heltid, vikariat till och med 141231.
Tillträde
Snarast eller enligt överenskommelse.
Kontaktperson
Tomas Djurfeldt, enhetschef myndighetsenheten, 0410-73 35 21
Vensel Roskvist, utredare myndighetsenheten, 0410-73 30 69
Fackliga representanter nås via kommunens växel, 0410-73 30 00
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Sista ansökningsdag
2013-11-08 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!