OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för migrationsfrågor
Är du en skicklig jurist som är intresserad av att arbeta med stora samhällsfrågor? Vi söker dig till en viktig roll som utredningssekreterare.
Arbetsuppgifter
Regeringen har tillsatt en utredning om skärpta krav för svenskt medborgarskap. Syftet med utredningen är att stärka medborgarskapets status och främja ett inkluderande samhälle där individen stärks och ökar sina möjligheter att aktivt delta i samhället. Utredningen ska bl.a. föreslå ett krav på längre hemvist i Sverige och ett krav på egenförsörjning samt ta ställning till om det bör införas ett krav på medborgarskapssamtal eller liknande. De rättsområden som berörs är bl.a. medborgarskapslagstiftningen och internationell rätt. Uppdraget ska redovisas senast den 30 september 2024.
Vi söker en utredningssekreterare som ska författa ett betänkande i SOU-serien. Arbetet sker i samråd med den särskilda utredaren, som är formellt ansvarig för arbetet och svarar för förslaget.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Kvalifikationer
Du ska vara assessor eller annan kvalificerad jurist. Det är meriterande med tidigare erfarenhet som sekreterare i en statlig utredning eller erfarenhet från Regeringskansliet och om du har erfarenhet av migrationsfrågor.
Dina egenskaper
För att passa för uppdraget behöver du vara resultatinriktad, ha god förmåga att arbeta självständigt såväl som att samarbeta med andra samt vara bra på att ta initiativ. Du har en god organisatorisk och språklig förmåga och kan arbeta på ett analytiskt och strukturerat sätt.
Övrigt
Som utredningssekreterare får du en anställning inom ramen för Löne- och förmånsavtal för sakkunniga (specialister) inom Regeringskansliet. Anställningen är tidsbegränsad till och med den 30 september 2024. Tillträde snarast.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Emma Pleiner som är biträdande enhetschef, på 08-405 53 61. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Karina Pettersson, på 08-405 57 65. Fackliga kontaktpersoner är Peter Munck för SACO och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din intresseanmälan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 september 2023. Intervjuer sker löpande under annonseringstiden.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35