OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20212190
Arbetsuppgifter
Som utredningssekreterare inom ekonomiskt bistånd och boende kommer du att arbeta med att ta emot och utreda och följa upp ärenden där bistånd kan misstänkas ha utgått felaktigt, bland annat till följd av misstänkta bidragsbrott. Du kommer även att arbeta med återkravsbeslut.
Arbetet med att utreda bidragsbrott kan komma att innebära att du även medverkar som vittne i rättegångar om misstänkt bidragsbrott. Du kommer också att delta i samverkan med berörda förvaltningar och myndigheter inom området. Utifrån ditt arbete kommer du också att bidra till avdelningens utvecklingsarbete kring handläggningen av ekonomiskt bistånd samt bidra med utbildningsinsatser utifrån Malmö Stads handlingsplan för att förebygga och utreda bidragsbrott.
Kvalifikationer
Vi söker dig med god och väldokumenterad erfarenhet av utredningsarbete sen tidigare. Utbildningsmässigt har du en socionomexamen eller annan relevant och likvärdig högskole/universitetsutbildning. En mycket god administrativ förmåga är nödvändig för att lyckas i uppdraget. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga både gentemot samarbetspartners och kollegor men också i det skrivna då dokumentation är en viktig del av arbetet. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning av felaktiga utbetalningar inom myndighet sen tidigare samt om du har erfarenhet av handläggning av försörjningsstöd.
Som person behöver du vara strukturerad i din arbetsvardag och adaptiv till situationen. Du är socialt orienterad och tycker om att samarbeta och kommunicera med andra för att lyckas nå ditt slutmål. Tydlighet och struktur i kommunikation är något du alltid strävar efter.
Om arbetsplatsen
Enheterna för ekonomiskt bistånd och boende består av medarbetare med stort engagemang och med malmöborna i fokus. Vi är stolta över våra medarbetares kunskap, professionalitet och engagemang och vi jobbar aktivt med att försöka skapa en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas. Vi genomgår en digital förändringresa vars syfte är att erbjuda bättre service till malmöborna samt skapa bättre förutsättningar för socialt förändringsarbete genom moderna verktyg. Vi arbetar för att ha en bra stämning, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor - det som ger positiv energi och god arbetsmiljö på jobbet.
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Din arbetsplats kommer att vara på vårt kontor som finns på Von Troils väg 1.
Information om tjänsten
Anställningsform: Visstidsanställning (vikariat t.o.m. 220630)
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: 2021-10-01 eller enligt överenskommelse
Övrigt
Vi planerar att hålla intervjuer den 13/9 och den 14/9.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98