OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Regeringen planerar att tillsätta ett antal utredningar inom Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarsområde (enheterna för jordbruk och livsmedelsföretagande och respektive för djur och livsmedel).
Landsbygds- och infrastrukturdepartementet söker därför kammarrätts- eller hovrättsassessorer som vill arbeta inom ramen för det statliga utredningsväsendet, SOU, alternativt bokstavsutredningar. Utredningarna beräknas ha startdatum under hösten 2023.
Arbetsuppgifter
I rollen som utredningssekreterare kommer du att arbeta med att ta fram underlag och analyser som ligger till grund för de förslag som övervägs inom ramen för utredningens arbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är assessor i kammarrätt eller hovrätt. Du behöver ha bred juridisk kompetens och ha förmåga att göra djupgående rättsliga analyser. Vidare är dina kunskaper i engelska goda.
Har du erfarenhet från arbete som utredningssekreterare är det meriterande. Detsamma gäller om du har erfarenhet av juridiskt arbete inom Regeringskansliet eller annan myndighet med verksamhet inom Landsbygds- och infrastrukturdepartementets ansvarsområde.
För den här rollen behöver du ha mycket god stilistisk förmåga, mycket gott omdöme samt mycket god samarbetsförmåga. Du behöver också vara flexibel, noggrann och ha förmåga att arbeta effektivt och självständig.
Övrigt
Som utredningssekreterare får du en tidsbegränsad anställning inom ramen för Löne- och förmånsavtal för sakkunniga (specialister) inom Regeringskansliet.
Tjänstgöringsort är i huvudsak Stockholm, men det kan också finnas möjlighet att jobba från våra kommittélokaler i Malmö, Göteborg eller Jönköping.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer, kontakta chefen för enheten för jordbruk och livsmedelsföretagande Tobias Olsson eller chefen för enheten djur och livsmedel Helena Storbjörk Windahl. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Malin Edström. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving, Saco, och Peter Kalliopuro, ST. Alla nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 september 2023.
Regeringen kan tillsätta kommittéer/statliga utredningar för att utreda en särskild fråga eller frågeområde. Kommittéernas uppdrag ges i form av ett kommittédirektiv och handlar ofta om att ta fram fakta, analysera dem och lägga fram förslag. Kommittéförordningen sätter ramarna för kommitténs arbete. En kommitté är en egen myndighet som är fristående från regeringen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35