Utredningssekreterare med ledningsgruppsuppdrag inom socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Socialtjänstens uppdrag blir allt större och mer komplext i och med en föränderlig omvärld. Våra framtida utmaningar ligger bland annat inom kompetensförsörjning, ökad psykisk ohälsa, digitalisering och globalisering. Detta ställer krav på nya former av arbetsmetoder, ny kunskap och teknik, organisation och kommunikation.

Ett led i att möta dessa utmaningar är att rekrytera vår nya utredningssekreterare som kommer att utgöra en betydelsefull funktion i förvaltningens utvecklingsarbete. Det är en självständig roll där du får ta dig an komplexa samhällsrelaterade frågor samt påverka och vara verksam i socialförvaltningens högsta ledningsgrupp.

Socialförvaltningen är organiserad i tre sektioner: barn- och familj, LSS- samt vuxensektionen. Övergripande finns en stab som är organiserad delvis i en administrativ enhet och delvis direkt underställd förvaltningschef. Inom förvaltningen arbetar ca 650 medarbetare.

ARBETSUPPGIFTER

I den här rollen är du direkt underställd socialchefen och ingår i socialförvaltingens högsta ledningsgrupp. Du arbetar med övergripande verksamhetsfrågor och har en betydande roll i förvaltningens utvecklingsarbete. Dina arbetsuppgifter handlar exempelvis om att behandla motioner och remisser, bevaka förändringar i lagstiftningen, omvärldsspana och följa aktuell forskning inom det sociala området. De innebär även utredning av till exempel interna frågor och nya arbetsområden. Dina utredningar utgör underlag för bland annat förbättringsområden, planering och framtida prioriteringar. Du bereder ärenden som ska beslutas i vår politiska nämnd och kvalitetssäkrar det sociala utskottet, dvs. säkerställer att enskilda ärenden följer lag och deltar vid behov under sammanträdet i egenskap av sakkunnig.

Du representerar förvaltningen i olika kommunövergripande arbetsgrupper och vid behov ersätter du socialchefen under kortare perioder. Förutom nära samarbete med socialförvaltningens ledning samverkar du även med den politiska ledningen, tjänstemän över förvaltningsgränserna och olika externa aktörer.

TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som:

- har högskoleutbildning med inriktning mot verksamhetsområdet.

- är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och/eller har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL eller LSS.

- har minst fem års erfarenhet av kvalificerat arbete inom den sociala sektorn.

- har ett stort intresse för samhällsutveckling och omvärldsorientering.

- producerar utredningar och andra skriftliga dokument av hög kvalité.

- har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

- har god erfarenhet av att använda dator som arbetsredskap samt goda kunskaper i Officepaketet.

Som person är du utåtriktad, lyhörd, tydlig och självgående. Du är initiativrik, utvecklingsinriktad och har god förmåga att arbeta strukturerat och målmedvetet. För tjänsten krävs det även att du kan fördjupa dig i detaljer utan att förlora helheten och att du har en god samarbetsförmåga samt tillför entusiasm och energi i de forum där du ingår.

MERITERANDE KVALIFIKATIONER

- Kännedom om att arbeta i en politiskt styrd organisation

- God kunskap och erfarenhet av att arbeta med utrednings- och planeringsarbete

- Erfarenhet av arbete som chef och/eller arbete på övergripande nivå

- Erfarenhet och/eller utbildning inom projektledning

- Kunskap inom och erfarenhet av statistik- och enkätverktyg

- Erfarenhet av ett processinriktat arbetssätt.

FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE

För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

SOCIALFÖRVALTNINGENS VÄRDEGRUND

Vi finns här när faluborna behöver oss. Vi bemöter dem lika respektfullt som vi bemöter varandra. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang. Vi har alltid individens bästa i fokus.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

UPPLYSNINGAR                        

Förvaltningschef Socialförvaltningen Ylva Renström, 023-827 94

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Christina Johansson, Vision, 023-821 10

Jan Nyberg, SSR, 023-821 67

Karolina Roos, Ledarna, 023-863 30

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 20 mars 2017

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023