Utredningssekreterare Social Välfärd

Utredningssekreterare Social Välfärd

Arbetsbeskrivning

Social Välfärd ska verka för goda och jämlika livsvillkor för kommuninvånarna. Vi ansvarar för stöd och service till äldre och funktionsnedsatta. Därutöver erbjuder vi stöd och behandling till barn, familjer och vuxna inom socialtjänsten. Med ett helhetsperspektiv i vårt arbete utgår vi från den enskildes resurser och förmågor och värnar om att den enskilde ska vara delaktig och ha inflytande över den hjälp han eller hon får.



Beskrivning
En av våra nuvarande kollegor ska gå i pension och vi söker därför hennes ersättare.

Att arbeta som utredningssekreterare inom Social Välfärd innebär att vara en viktig länk mellan politik, medborgare och tjänstepersoner i sektorn och kommunen och att arbeta med utveckling och kvalitetssäkring av administrativa arbetssätt.

Arbetsuppgifter
Som utredningssekreterare kommer du på uppdrag av sektorschefen vara ett stöd till nämnderna vad gäller internkontroll, strategisk plan och budget, förbättringsprocesser, planeringsdagar, genomföra utredningar, planarbetet och uppföljningar av nämndens beslut/uppdrag.
Du arbetar i nära samarbete med kollegorna för nämndadministration och kring de nämnder som hör till sektorn Social Välfärd. Du ingår i beredningsprocessen och har övergripande ansvar tillsammans med chefsleden för ärenden som går till eller kommer från nämnden. 
Som utredningssekreterare är du en viktig spelare i vår övergång till ett än mer digitalt arbetssätt gentemot medborgare, politiker och tjänstemän. 
Du har ett övergripande ansvar för delar av dokument- och informationshantering och digital dokumentering samt att stötta nämnderna inom dessa ansvarsområden.
Utifrån organisationskunskap ska du vara ett stöd och guida chefer och övriga funktioner så att frågor och ärenden hamnar rätt. Du ska ha ett nära samarbete med nämndernas presidier och ta fram information vid behov. 
Du ska sprida förvaltningskultur inom Social Välfärd genom att vidareutbilda och informera om processer etc. inom ansvarsområden samt vara back-up inom arbetsgruppen för att säkra de basala funktionerna inom gruppen.

Kvalifikationer
Du har högskoleutbildning med lämplig inriktning, så som offentlig administration, statsvetenskap eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, och har goda kunskaper om kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen. Du är intresserad nämndernas verksamheter och den lagstiftningen som styr.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation och har erfarenhet av moderna ärende- och dokumenthanteringssystem.
Tjänsten ställer höga krav på noggrannhet, lyhördhet och förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i såväl interna som externa kontakter. En god kommunikativ förmåga, ett gott bemötande, samarbetsförmåga och ett professionellt förhållningssätt är en förutsättning. Du ska ha goda kunskaper i svenska, god förmåga att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift samt god datorvana.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Villkor
Heltid. Tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas.

Om arbetsgivaren

Det vi gör är viktigt för många, på flera sätt alla dygnets timmar, året om.


Lidköping är en vacker stad som ligger vid Vänerns södra strand. Vi gör det bästa här och nu, samtidigt har vi siktet inställt på att utveckla och planera för framtidens hållbara Lidköping. En resa vi gör tillsammans med dem vi är till för och som vi vill ska präglas av engagemang och modet att testa nytt. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad för medborgaren, företagaren, föreningen och de som besöker Lidköping. Du har dessutom stora möjligheter att utvecklas inom ditt yrke. Inkludering och mångfald är lika självklart för oss som för dig.


Nu behöver vi bli fler – varmt välkommen du med till Lidköping vid Vänern.



Lidköpings kommun vill att du skickar din ansökan via vårt rekryteringsverktyg Varbi. Du hittar en knapp längst ner i annonsen där du loggar in och söker tjänsten. Om du av något skäl inte kan söka så (t ex skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Vi undanber oss samtal från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Social Välfärd, Ledning
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2022
  • Ansök senast: 3 maj 2022

Liknande jobb


Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

28 november 2024

Nämndsekreterare

Nämndsekreterare

27 november 2024

Utredare/nämndsekreterare

Utredare/nämndsekreterare

20 november 2024

Registrator

Registrator

19 november 2024