OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20201285 Arbetsuppgifter
Som utredningssekreterare inom enhetens myndighetsfunktion ska du vara ett stöd för att nå förskoleförvaltningens och förskolenämndens övergripande mål. Du kommer bland annat att arbeta med:
• Kvalificerad handläggning av olika typer av myndighetsärenden enligt skollagen, t.ex. yttranden till tillsynsmyndigheter, ärenden avseende rätt till bidrag för enskilda huvudmän som vill bedriva fristående förskola eller pedagogisk omsorg i Malmö, beslut om tilläggsbelopp, klagomålshantering, kränkande behandling.
• Att stödja och vägleda förskolorna i myndighetsärenden enligt skollagen.
• Ta fram olika former av stödmaterial och styrdokument, t.ex. riktlinjer och rutiner.
• Genomföra informationsinsatser till olika målgrupper och kommunicera internt och
• Samverkan med interna och externa aktörer, t.ex. andra myndigheter och fristående skolhuvudmän.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen och erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning. Du har kunskaper i det förvaltningsrättsliga området samt kvalificerad utredarkompetens med dokumenterad erfarenhet av att självständigt genomföra utredningar, skriva rapporter och ta fram kvalificerade beslutsunderlag. Det är också viktigt att du är analytisk, metodisk och har förmågan att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Du har lätt för att samarbeta och har ett professionellt förhållningssätt till alla du möter. Det är ett krav att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande med vana av att självständigt författa tillsynsbeslut. Arbetslivserfarenhet från myndighetsutövning, utrednings- och tillsynsarbete ses därför som särskilt meriterande. Det är en merit om du har erfarenhet av skoljuridiska frågor eller pedagogiskt arbete inom skolväsendet till exempel från förskola, grundskola eller arbete på huvudmannanivå.
Om arbetsplatsen
Förskoleförvaltningen avdelning för kvalitet och myndighet har som ett av sina tyngre huvuduppdrag att ha ett helhetsperspektiv på förskolans kvalitet. Detta i syfte att bistå huvudmannen i att skapa likvärdiga förutsättningar för samtliga förskoleenheter samt att säkerställa att förvaltningen på alla nivåer utför arbetet rättssäkert och likställigt i enlighet med styrande lagar och förordningar. Avdelningen för kvalitet och myndighet består av fyra enheter med cirka 45 medarbetare med differentierade uppdrag, yrkesroller och kompetens. Avdelningens myndighetsenhet ansvarar bland annat för handläggning av ansökningar om godkännande och rätt till bidrag för enskilda huvudmän. Myndighetsenheten ansvarar även för tillsyn av fristående huvudmän samt handläggning och beslut om tilläggsbelopp till fristående huvudmän.
Förskoleförvaltningen är en av Malmös största förvaltningar. Vi har 5000 medarbetare som varje dag möter 17 500 barn och deras vårdnadshavare på någon av våra 250 förskolor. Som medarbetare hos oss blir du del av en organisation där många spännande initiativ och idéer tar fart. När det gäller förskola vänds många blickar mot förskoleförvaltningen i Malmö stad. Det gillar vi.
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Varmt välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat till och med december 2020 med eventuell möjlighet till förlängning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Enligt skollagen krävs utdrag ur polisens belastningsregister innan anställning inom förskola, skola och skolbarnomsorg. Blankett för att beställa utdraget finns på https://polisen.se/tjanster-tillstand/blanketter/.
Blanketten finns i kategorin Belastningsregistret och heter Skola, förskola eller barnomsorg – Belastningsregistret.
Om du har sökt tjänster i Malmö stad tidigare så kanske du märker att du till denna tjänst söker på ett nytt sätt, via ett nytt rekryteringssystem. Vi byter rekryteringssystem för att det ska vara enklare för dig att söka våra tjänster. Om du har sökt i vårt tidigare system Visma Recruit, och vill återanvända din ansökan i denna rekrytering kan du logga in på ditt konto i Visma Recruit och ladda ner ditt tidigare CV och personliga brev.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98