Utredningssekreterare till Delegationen för migrationsstudier

Utredningssekreterare till Delegationen för migrationsstudier

Arbetsbeskrivning

Är du intresserad av akademisk forskning och av politikutveckling? Vill du bidra med underlag till den framtida migrations- och integrationspolitikens utformning? Vi kan erbjuda dig ett kvalificerat analysarbete och samverkan med många olika nationella och internationella aktörer.

Delegationen för migrationsstudier (JU 2013:17) är en kommitté som inrättats i syfte att öka analys- och utvärderingskapaciteten i Sverige inom migrationsområdet samt möjligheterna att använda relevanta forskningsresultat. Delmi ska också bidra till samhällsdebatten genom att sprida kunskap och information om migrationsfrågor hos allmänhet, journalister och icke-statliga organisationer.

Delmi ska genom studier, sammanställningar av forskningsresultat, analys och utvärdering belysa sambanden mellan migration och t.ex. utveckling, integration och arbetsmarknad i Sverige, EU och internationellt. Dessa studier ska leda till policyrekommendationer som kan bidra både till ökad kunskap om migrationens drivkrafter och effekter, samt ökad kunskap om konsekvenser av den förda politiken (läs mer om Delmi på vår hemsida www.delmi.se).

Arbetsuppgifter
Arbetet på Delmis kansli bedrivs huvudsakligen genom att externa forskare får i uppdrag att genomföra kvalificerade studier på migrations- och integrationsområdet som lanseras i Delmis publikationsserie. Vissa av Delmis studier genomförs i egen regi. Våra publikationer presenteras vid offentliga seminarier, webinarier, poddcasts eller rundabordssamtal.

Vi söker nu en vikarierande utredningssekreterare som ska arbeta med att initiera studier, följa skrivprocessen, arrangera interna och externa seminarier samt andra sammankomster.
Som utredningssekreterare på kansliet har du ett stort ansvar för granskningsarbetet både när det gäller vetenskapligheten och textens tillgänglighet utanför akademin. I rollen ingår även att ta fram nödvändiga underlag och material för kommittén och dess ledamöter, bevaka flera forskningsområden och bygga nätverk med både forskare, beslutsfattare och organisationer.

Det kan också bli fråga om att arbeta delar av tiden med administration av ett EU-finansierat projekt vilket innefattar bokningar, viss samordning av möten och seminarier, skötsel och uppdatering av hemsida, hantering av layout och korrektur för publikationer.

Kvalifikationer
Du har en akademisk examen på magister- eller masternivå med ekonomisk, samhällsvetenskaplig, juridisk, humanistisk eller annan lämplig inriktning samt får gärna vara förtrogen med kvantitativa metoder. Du har erfarenhet av att leda och administrera projekt. Arbetsuppgifterna kräver att du är flytande i svenska, både skriftligt och muntligt, samt att du har mycket goda kunskaper i engelska, även här både i tal och i skrift. Vidare bör du ha erfarenhet av att samverka med ett flertal olika aktörer. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet – särskilt kommittéväsendet –, från annan myndighet eller från organisation av relevans för migrations- och integrationsområdet eller motsvarande internationellt arbete.

Som person behöver du vara initiativrik, resultatinriktad, noggrann samt ha mycket god kommunikativ förmåga. Uppgifterna och arbetssättet ställer krav på förmåga och intresse av att självständigt driva och planera ditt arbete, anpassa dig till förändrade omständigheter, samt att samarbeta med en liten grupp kollegor.

Övrigt
Preliminärt tillträde under december 2023 alternativt enligt överenskommelse med dig som blir aktuell för tjänsten. Anställningen är ett vikariat som upphör i tidig höst 2024, med eventuell möjlighet till förlängning. Villkor enligt kollektivavtal för sakkunniga inom Regeringskansliet (Specialistavtalet). Omfattningen är heltid

Är du intresserad?
Vill du veta mer om den utlysta tjänsten, kontakta kanslichef Agneta Carlberger Kundoori på 08-405 36 73  (agneta.carlberger.kundoori@gov.se). Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Catharina de Grad, ST och Peter Munck, Saco. De båda nås via Regeringskansliets växel på 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 september 2023.

Regeringen kan tillsätta kommittéer/statliga utredningar för att utreda en särskild fråga eller frågeområde. Kommittéernas uppdrag ges i form av ett kommittédirektiv och handlar ofta om att ta fram fakta, analysera dem och lägga fram förslag. Kommittéförordningen sätter ramarna för kommitténs arbete. En kommitté är en egen myndighet som är fristående från regeringen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 september 2023
  • Ansök senast: 20 september 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024

Utredare

Utredare

27 november 2024

27 november 2024

27 november 2024