Utredningssekreterare till Delegationen för migrationsstudier - Delmi

Utredningssekreterare till Delegationen för migrationsstudier - Delmi

Arbetsbeskrivning

Enheten för migration och asylpolitik, Justitiedepartementet
Är du intresserad av akademisk forskning och av politikutveckling? Vill du bidra med underlag till den framtida migrations- och integrationspolitikens utformning? Vi kan erbjuda dig ett kvalificerat analysarbete med både projektansvar och samverkan med många olika nationella och internationella aktörer. 

Delegationen för migrationsstudier (JU 2013:17) är en kommitté som inrättats i syfte att öka analys- och utvärderingskapaciteten i Sverige inom migrationsområdet samt möjligheterna att använda relevanta forskningsresultat. Delmi ska också bidra till samhällsdebatten genom att sprida kunskap och information om migrationsfrågor hos allmänhet, journalister och icke-statliga organisationer.

Delmi ska genom studier, sammanställningar av forskningsresultat, analys och utvärdering belysa sambanden mellan migration och t.ex. utveckling, integration och arbetsmarknad i Sverige, EU och internationellt. Dessa studier ska leda till policyrekommendationer som kan bidra både till ökad kunskap om migrationens drivkrafter och effekter, samt om effekterna av den förda politiken (läs mer om Delmi på vår hemsida).

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. 
Arbetet på Delmis kansli bedrivs huvudsakligen genom att externa forskare får i uppdrag att genomföra kvalificerade studier på migrations- och integrationsområdet som publiceras i rapportform. Vissa av Delmis studier genomförs i egen regi. Rapporterna presenteras vid offentliga seminarier, webinarier eller rundabordssamtal.

Vi söker nu utredningssekreterare som ska arbeta med att initiera studier, följa skrivprocessen, arrangera interna och externa seminarier samt andra sammankomster.

Som utredningssekreterare på kansliet har du ett stort ansvar för granskningsarbetet både när det gäller vetenskapligheten och textens tillgänglighet utanför akademin. I rollen ingår även att ta fram nödvändiga underlag och material för kommittén och dess ledamöter, bevaka flera forskningsområden och bygga nätverk med både forskare, beslutsfattare och organisationer.

Det kan också bli fråga om att arbeta delar av tiden med administration av ett EU-finansierat projekt vilket innefattar bokningar, viss samordning av möten och seminarier, skötsel och uppdatering av hemsida, hantering av layout och korrektur för publikationer.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har en akademisk examen på magister- eller masternivå med ekonomisk, samhällsvetenskaplig, juridisk, humanistisk eller annan lämplig inriktning, gärna förtrogen med kvantitativa metoder. Du har erfarenhet av att leda och administrera projekt. Arbetsuppgifterna kräver att du är flytande i svenska och har mycket goda kunskaper i engelska, både i tal och i skrift. Vidare bör du ha erfarenhet av att samverka med många olika aktörer. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet – särskilt kommittéväsendet –, annan myndighet eller från organisation av relevans för migrations- och integrationsområdet eller motsvarande internationellt arbete.

Dina egenskaper
Som person bör du vara initiativrik, resultatinriktad, noggrann samt ha god kommunikativ förmåga. Uppgifterna och arbetssättet ställer krav på förmåga och intresse av att självständigt driva och planera ditt arbete anpassa sig till ändrade omständigheter, samt att arbeta tillsammans med en liten grupp av kollegor.

Övrigt 
Tillträde från 1 februari 2023 alternativt i överenskommelse med dig som blir aktuell för tjänsten. Anställning tillsvidare och tjänsten är kopplad till en särskild projektfinansiering som sträcker sig fram till 2025-12-31. Villkor enligt kollektivavtal för sakkunniga inom Regeringskansliet (Specialistavtalet). Omfattningen är heltid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om den utlysta tjänsten, kontakta tf. kanslichef Henrik Malm Lindberg på 08 405 44 69 (henrik.malm.lindberg@gov.se). Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Catharina de Grad, ST och Anna Fridh Welin, Saco. De båda nås via växeln på 08 405 10 00.

Välkommen med ansökan i form av CV och personligt brev. Du ansöker om tjänsten via vårt rekryteringsverktyg senast den 13 januari 2022.


-

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2022
  • Ansök senast: 16 januari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024