Utredningssekreterare till grundskoleförvaltningen

Utredningssekreterare till grundskoleförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Ref: 20240600

Arbetsuppgifter
Vi söker nu två vikarierande utredningssekreterare till vårt team! Här blir du, tillsammans med dina kollegor, ett viktigt stöd för att nå grundskoleförvaltningens och grundskolenämndens övergripande mål. Du blir även en del av en enhet med god stämning och där medarbetarna samarbetar prestigelöst. Ta chansen att få vara med och arbeta för varje elevs bästa skola tillsammans med oss!

Några exempel på arbetsuppgifter:


• Kvalificerad handläggning av olika typer av myndighetsärenden enligt skollagen, t.ex. utredning av klagomål på huvudmannanivå, hantering av ärenden kring kränkande behandling, särskilt stöd och frånvaro/skolplikt, framtagande av yttranden till tillsynsmyndigheter, tilläggsbeloppshantering.
• Utredning, ärendeberedning och framtagande av kvalificerade beslutsunderlag till förvaltningsledning och nämnd.
• Vara ett stöd och vägleda skolorna och skolhuvudmannen i olika typer av myndighetsärenden enligt skollagen
• Ta fram olika former av stödmaterial och styrdokument, t.ex. riktlinjer och rutiner samt att ta fram relevanta statistiska data ur databaser och system, kvalitetssäkra, visualisera och presentera olika former av data/statistik på skolenhets- och huvudmannanivå.
• Genomföra informations- och utbildningsinsatser till olika målgrupper, kommunicera internt och externt,
•  Samverkan med interna och externa aktörer, t.ex. inom förvaltningen, andra förvaltningar, myndigheter och fristående skolhuvudmän.
• Avdelningsspecifika och förvaltningsövergripande utredningar, uppföljningar, utvärderingar, analyser, planerings- och utvecklingsarbete, samordningsuppdrag

Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Det är också ett krav att du har erfarenhet av relevant arbete i en offentligt styrd organisation. Har du tidigare erfarenhet av arbete i kommunal skolförvaltning är det meriterande, liksom dokumenterad erfarenhet av att självständigt genomföra utredningar, skriva rapporter och ta fram kvalificerade beslutsunderlag.

För att trivas och lyckas i ditt uppdrag krävs det att din svenska är mycket god i både tal och skrift. Du har även erfarenhet av att följa upp och analysera utifrån både kvantitativa och kvalitativa data. Eftersom uppdraget är ett vikariat och du snabbt ska kunna sätta dig in i dina uppgifter ser vi gärna att du har god kunskap om skolväsendet. Du har även god datorvana och erfarenhet av att sätta dig in i olika system. Erfarenhet av att självständigt ta ansvar för omvärldsbevakning inom utbildnings- och ansvarsområdet är krav. Samt behöver du ha goda IT-kunskaper och datorvana.

Som person behöver du vara självständig, strukturerad och analytisk och ha lätt för att samverka med olika intressenter på ett sakligt, förtroendegivande och pedagogiskt vis. Du har också lätt för att förhålla dig till förändrade omständigheter och arbetar effektivt utan att det påverkar struktur och kvalitet.

Välkommen med din ansökan!

Om arbetsplatsen
Avdelningen kvalitet- och myndighet utgör en av fem övergripande stödfunktioner på grundskoleförvaltningen. Avdelningens uppdrag är att skapa förutsättningar för likvärdighet, rättssäkerhet och god måluppfyllelse för eleverna genom att ge kvalificerat stöd och råd till skolorna, förvaltningsledningen och grundskolenämnden. Genom att ta fram underlag för beslutsfattande och analys samt identifiera utvecklingsmöjligheter bistår avdelningen kvalitet och myndighet huvudmannen med att uppnå såväl nationella som kommunala mål. Syftet med vårt gemensamma arbete är att i alla delar bidra till att skapa varje elevs bästa skola. Avdelningen består av tre enheter; kommunikationsenhet, kvalitets- och utredningsenhet samt skolplaceringsenhet.

Grundskoleförvaltningen – stadens största förvaltning med ca 80 skolor, 6500 medarbetare och 36000 elever erbjuder en arbetsplats för alla. Här vill vi växa, utvecklas och utmanas i vårt lärande tillsammans – varje dag. Vi ser till att alla får en god arbetsmiljö och satsar på ledarskap. Tillsammans arbetar vi alla för varje elevs bästa skola!


Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Visstid t.om. 2024-12-31
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 2
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Enligt skollagen krävs uppvisande av utdrag ur polisens belastningsregister vid anställning inom förskola, skola och skolbarnomsorg. Blankett för att beställa utdraget finns på: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta kontaktpersonerna i annonsen. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 mars 2024
  • Ansök senast: 5 april 2024

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023