OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20211495
Arbetsuppgifter
På grund av föräldraledighet söker vi nu en utredningssekreterare för ett ettårsvikariat.
Som utredningssekreterare ingår du i nämndkansliet vid gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningens utbildningskontor, där nämnd- och ärendeberedning, registratur, arkiv juridik och reception ingår. I din roll arbetar du med att handlägga och skriva fram ärenden, beslutsunderlag och remissvar till nämnden. Du har ansvar för utredning av klagomålsärenden, elevärenden samt besvarar skrivelser från Skolinspektionen och Barn- och elevombudet.
I tjänsten ingår även omvärldsbevakning och deltagande i nätverk knutna till gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ansvarsområde. Du verkar för att upprätthålla hög kompetens inom förvaltningen när det gäller lagstiftning, allmänna råd med mera inom arbetsområdet samt utveckla verksamheten.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning motsvarande minst 180 högskolepoäng inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har bred erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och har kunskaper inom några av följande områden statsvetenskap, skoljuridik förvaltningslag, kommunallag samt offentlighet- och sekretesslag. Har du dessutom erfarenhet av att självständigt genomföra utredningar, skriva rapporter och ta fram kvalificerade beslutsunderlag är det ett stort plus.
Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete som utredningssekreterare eller motsvarande och har erfarenhet av att arbeta inom en politisk styrd organisation, med fokus på mål- och budgetarbete. Är du väl insatt i skolans styrdokument och har erfarenhet av handläggning av ärenden inom skolområdet inklusive myndighetsutövning ser vi det som ett plus. Likaså är det meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehanteringssystemet Platina eller ett liknande system.
Mycket god svenska i tal och skrift är en förutsättning för tjänsten. Du har även god digital kompetens och har lätt att sätta dig in i olika system.
Som person är du analytisk och har god förmåga att överblicka helheten. Du är strukturerad och kan organisera och planera ditt arbete. Du tar initiativ och är utvecklings- och lösningsfokuserad. Rollen innebär många kontakter, internt och externt, samt draggningar av ärenden för gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Därför är det viktigt att du har en god kommunikationsförmåga och är bekväm med att tala inför grupp.
Låter detta som en tjänst för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan! Urval sker löpande så skicka gärna in din ansökan redan idag. Tillsättning sker först efter sista ansökningsdatum.
Om arbetsplatsen
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är en av tre skolförvaltningar i Malmö stad. Vi ansvarar för utveckling och genomförande av gymnasieskola och vuxenutbildning. Idag är vi cirka 1600 medarbetare och vi finns i hela Malmö. Vi arbetar för att ungdomar och vuxna ska nå målen för sin utbildning och bli aktiva i vårt samhälle. Vi finns för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Malmöborna att kunna växa genom livslångt lärande.
Utbildningskontoret på Storgatan 20 samlar våra centrala stödfunktioner och är organiserat i ett nämndkansli och fyra avdelningar: Avdelningen för kommunikation, medborgarkontakt och antagning, Ekonomiavdelningen, HR-avdelningen samt Kvalitets- och utvecklingsavdelningen. Denna tjänst är placerad på nämndkansliet som består av nio medarbetare: arkivarie, huvudregistrator, förvaltningsjurist, nämndsekreterare, receptionist och utredningssekreterare. Nämndkansliet stöttar förvaltningens verksamheter med bland annat juridisk rådgivning och dokument- och ärendehantering samt handlägger skoljuridiska ärenden och bereder och skriver fram ärenden till nämnden.
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Information om tjänsten
Anställningsform:Tidsbegränsad anställning, 1 år
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98