Utredningssekreterare vid Stadskontoret

Arbetsbeskrivning

Enheten för kvalitet och styrning 700 år gamla Halmstad är en modern, spännande och expansiv kommun som blickar framåt. Begreppen hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden är utgångspunkten för kommunens vision för 2020. Ett stort arbete pågår för att omsätta visionen till praktisk verklighet till nytta för medborgarna och i kommunens sätt att arbeta. Halmstads kommun är en stor organisation med 16 olika nämnder, 14 förvaltningar, 9 bolag och drygt 7000 medarbetare. Kommunstyrelsen med stadskontoret som tjänstemannaorganisation arbetar med att leda och samordna kommunens arbete utifrån kommunfullmäktiges beslut. En viktig uppgift är att ta fram beslutsunderlag som underlättar arbetet i den politiska organisationen. Arbetsgruppen: Enheten för kvalitet och styrning består av sju personer med kompetens inom områdena verksamhetsstyrning, kvalitets- och miljöledning, demokrati, jämställdhet samt organisationsutveckling och effektivisering. Vi bereder många av de ärenden som går till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. På stadskontoret finns även en bred kompetens inom områdena ekonomi, personaladministration, juridik, upphandling, IT, information, samhällsbyggnad och säkerhet. Detta innebär möjligheter att i olika uppdrag och projekt arbeta i en spännande samverkan med olika specialister. Arbetsuppgifter Den här tjänsten som utredningssekreterare kommer att arbeta med frågor som rör kvalitet, styrning, uppföljningar/utvärderingar och allmänna utredningar. Arbetet utgår från kommunstyrelsens uppdrag och innehåller bland annat följande moment: - Genomföra utredningar som föregår politiska beslut. - Följa upp hur beslut verkställs. - Ansvara för projekt. - Ge råd och service till nämnderna. - Samverka med externa organ. Halmstads kommun sjösätter för närvarande en ny styrmodell som skall integrera verksamhetsstyrningen med den ekonomiska styrningen. Avsikten är att styrmodellen skall kvalitetssäkras utifrån ISO-standarden. Kvalifikationer Vi söker en person med högskoleutbildning med kvalificerad administrativ inriktning och med god kunskap om hur en kommun fungerar. Kunskap om och erfarenhet av arbete med kvalitet och styrning är meriterande. Arbetet kräver en utåtriktad läggning och synnerligen god förmåga att samarbeta med olika människor och grupper. En positiv inställning till förnyelse och utveckling liksom en hög integritet och förmåga att inge förtroende är andra viktiga personliga egenskaper. Arbetet kräver också en mycket god förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift. Övriga information Tillträde tidigast 2008-03-01

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Halmstad
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 15 november 2007
  • Ansök senast: 10 december 2007

Postadress

Kristinehedsvägen 1
Halmstad, 30244

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024