Utrikesutskottet söker utskottsassistent

Utrikesutskottet söker utskottsassistent

Arbetsbeskrivning

Är du samhällsintresserad och söker efter ett unikt arbete i demokratins tjänst där du kan bidra med dina administrativa kunskaper och färdigheter? Då kan det här vara något för dig. 


Dina arbetsuppgifter
Utrikesutskottet är en del av Riksdagsförvaltningens utskottsavdelning och arbetar med frågor som rör Sveriges samarbete och relationer med andra länder. Frågor som rör utrikespolitik, säkerhetspolitik, mänskliga rättigheter m.m. står på utskottets dagordning.

Som utskottsassistent kommer du att arbeta med administrativa uppgifter inför och i samband med utskottssammanträden och besök. Du arbetar med digitala utskick av handlingar inför sammanträden och upprättar kallelser, protokoll och närvarolistor. Diarieföring och hantering av inkommande handlingar, personalredovisning samt fakturahantering och bokning av resor är andra arbetsuppgifter. Vidare ingår administrativt stöd till handläggare och föredragande i deras arbete med utskottets betänkanden. Utöver arbetet på utrikesutskottet ingår det även att stötta andra delar av utskottsavdelningen vid behov. Du kommer även att arbeta med administrativa uppgifter kopplade till uppdraget som chefssekreterare till utskottets presidium, såsom telefonpassning, in- och utgående post med hantering av inbjudningar, bokning av in- och utgående besök av ambassadörer och motsvarande, inklusive hantering och beställning av olika slags underlag som fakturaunderlag.

Dina kvalifikationer
Det är en fördel om du är intresserad av internationella frågor. Du ska ha en relevant utbildning och erfarenhet av administrativt arbete. Aktuell erfarenhet av liknande arbete i Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet eller statlig förvaltning i övrigt är meriterande. Erfarenhet av internationella frågor är också meriterande. Det är viktigt att du utför dina arbetsuppgifter med stor noggrannhet, att du kan formulera dig väl i skrift samt är van att arbeta i olika it-system. Arbetet förutsätter goda kunskaper i engelska.

Kansliet är en liten enhet, vilket medför att det är viktigt att kunna vara flexibel och att vara förberedd på att arbetet innehåller både rutinartade och mer kvalificerade arbetsuppgifter. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, särskilt förmågan att samarbeta och kommunicera. Det är även viktigt att du är serviceinriktad och kan arbeta både självständigt, med god framförhållning och under tidspress. Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.


• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid

Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid

Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 27 maj 2024.
Referensnummer: 1745-2023/24

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontakta oss 


Martin Brothén, chef, 08-786 54 49



Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2024
  • Ansök senast: 27 maj 2024

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024