Utskottsekreterare/VIK Arkivsamordnare till Eda kommun!

Arbetsbeskrivning

Välkommen till en kommun med positiv laganda och gränslösa framtidsutsikter! Eda är en kommun med c.a 700 medarbetare som alla på något sätt arbetar med att ge service till våra medborgare, medarbetare och besökare.

Vår verksamhet bygger på visionen om att vara en positiv gränskommun där människor möts – präglad av samverkan, starkt näringsliv och med ambitionen att utvecklas. Vi arbetar aktivt med jämställdhet och värdesätter mångfald både som kommun och som arbetsplats. Då vi är en relativt liten kommun har vi ett nära samarbete mellan våra verksamheter, beslutsvägarna är korta och du som medarbetare har stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll och vara med och påverka i flera olika led.

Kommunledningsstaben är ett verksamhetsområde med fokus på stöd och service till våra medarbetare. Inom staben arbetar vi med IT, Ekonomi, HR, Lön, Information och Kommunikation.

Vårt huvudsakliga uppdrag är att se till att våra medarbetare har en trygg och trivsam arbetsplats där alla får vara med. Tillsammans med övriga verksamheter i kommunen arbetar vi aktivt med utveckling av vår organisation med målet att vara en arbetsplats där alla har samma förutsättningar och möjligheter.

Vill du blir vår nya kollega och vara med och skapa goda förutsättningar för våra medarbetare?

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som utskottssekreterare innebär att du är sekreterare och nyckelperson när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen. Det innebär bland annat att du ansvarar för ärendeberedningen, kallelser, sammanträdeshandlingar, protokoll och arkivering av avslutade ärenden. I arbetsuppgifterna ingår också att samordna kommunens dataskyddsarbete, kundkontakter i medborgarkontoret samt vanligt förekommande administrativa uppgifter.

Arbetet som utskottssekreterare är omväxlande, utåtriktat och innebär många interna och externa kontakter. Du och de andra sekreterarna i utskottskansliet samarbetar och ersätter varandra vid behov.

I tjänsten som vik arkivsamordnare ingår att samordna kommunens centralarkiv, dokumentera rutiner och vara ett stöd i verksamheternas arbete med att ta fram dokumenthanteringsplaner. Du förväntas följa och arbeta med e-arkivfrågan som drivs i länet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Det är meriterande om du har erfarenhet från offentlig förvaltning och av arbete i ärendehanteringssystemet Lex. Det är även meriterande att ha utbildning inom GDPR och att ha arbetat med arkivering. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Du har kunskaper i kommunalrätt och kännedom om en myndighets ärendehantering samt vilka lagar som ska följas. Vi arbetar i en komplex digital miljö och förutsätter att du kan förvalta och utveckla det digitala arbetssättet. Du ska ha god datorkunskap och behärska Office-paketet.

Tjänsten kräver att du har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt både i tal och skrift, samt har mycket goda kunskaper i det svenska språket. Du är en person som kan skapa förtroende och vi sätter stort värde på att du har ett

positivt och serviceinriktat bemötande. B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Tjänsten innebär en 50% Tillsvidare som utskottsekreterare, samt ett vikariat som arkivsamordnare om 25% som varar 1 år från anställningstillfället med möjlighet till förlängning. Detta innebär att du har en tillsvidare om 50%, men arbetar 75% minst ett år.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eda kommun , Kommunledningsstaben
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 juni 2022
  • Ansök senast: 7 augusti 2022

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024