OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Söker du ett unikt och intressant arbete där du arbetar för demokratin? Skatteutskottets kansli biträder utskottsledamöterna och stöder därmed den parlamentariska processen. Nu söker vi en ny kollega.
Skatteutskottet bereder bland annat frågor om skatter och tull. I uppgifterna ingår även att bevaka EU-frågor på dessa områden samt att följa upp och utvärdera tidigare riksdagsbeslut. Utskottet har 17 ledamöter och biträds av ett kansli som består av sex medarbetare.
Dina arbetsuppgifter
Som utskottshandläggare har du en central roll i det löpande arbetet i skatteutskottet. Tillsammans med dina kollegor fungerar du som ett stöd till utskottets ledamöter. Dina arbetsuppgifter är varierande, och du sköter både enklare administrativa uppgifter och en del mer kvalificerade administrativa uppgifter. Inför och i samband med utskottets sammanträden upprättar du kallelser, protokoll och närvarolistor samt skickar ut handlingar via en digital mötestjänst. Du hanterar inkomna dokument och arkiverar utskottets handlingar. Du arbetar även med kansliets planering av ärenden och sammanträden samt administrerar besök, seminarier, resor med mera. Utöver det ingår personalredovisning och fakturahantering i arbetsuppgifterna.
Du fungerar som ett administrativt stöd för kansliets föredragande. I viss utsträckning, när tiden medger det, tar du fram förslag till utskottets yttranden eller beslut och föredrar ärenden för utskottet. Andra uppgifter som kan bli aktuella är att sammanställa inkomna EU-dokument och sammanställa underlag inför utskottets informationstillfällen och överläggningar med regeringen samt skriva utkast till svar på inkomna skrivelser.
Arbetet är serviceinriktat och medför kontakter både inom och utanför riksdagen. Utöver arbetet i skatteutskottets kansli ingår det även att stötta andra delar av utskottsavdelningen vid behov.
Dina kvalifikationer
Du är samhällsintresserad och har antingen en akademisk utbildning med juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning eller relevant erfarenhet av ett liknande administrativt arbete i Riksdagsförvaltningen, Regeringskansliet eller någon annan offentlig förvaltning. Du har en god språkkänsla och kan uttrycka dig och formulera dig väl i tal och skrift. Arbetet förutsätter god framförhållning, och det är därför viktigt att du kan organisera och strukturera ditt arbete väl. Arbetet kräver också att du är mycket noggrann och serviceinriktad och har förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter. Du har initiativförmåga och känner dig bekväm med att arbeta i olika it-system. Kunskaper om beslutsprocesserna inom riksdagen och inom EU är meriterande.
Kansliet är en liten enhet och arbetet utförs i nära samarbete med kollegorna. Det är därför viktigt att du trivs i en mindre grupp, har god samarbetsförmåga och är flexibel och prestigelös. Du behöver kunna arbeta både självständigt och i grupp samt under tidspress, och du måste även kunna arbeta med flera arbetsuppgifter parallellt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, särskilt din förmåga att samarbeta och kommunicera.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.
• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.
Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid
Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 31 oktober 2024.
Referensnummer: 282-2024/25
Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontakta oss
•
Eva Posjnov, kanslichef, 08-786 61 44
Fackliga representanter
• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00
Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.
Kontaktpersoner på detta företaget
Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86