Utskottshandläggare till utrikesutskottet

Utskottshandläggare till utrikesutskottet

Arbetsbeskrivning

Letar du efter ett unikt och intressant arbete där du stöder den parlamentariska processen? Vi söker nu en ny kollega till utrikesutskottets kansli.


Dina arbetsuppgifter
Du kommer att delta i utskottsarbetet, främst med handläggning av EU-frågor. I arbets­uppgifterna ingår att ta fram underlag och skriva rapporter, hantera inkomna EU-dokument, sammanställa underlag inför utskottets överläggningar och informations­tillfällen med regeringen samt att hålla löpande kontakt med Regeringskansliet. I viss utsträckning ingår det också att utarbeta förslag till utskottsbetänkanden och utlåtanden. Andra arbetsuppgifter är att planera för och handlägga utskottets rese- och besöksverksamhet samt konferenser. Vid behov kan du komma att bistå utskotts­assistenterna. Utrikesutskottet behandlar frågor om utrikes- och säkerhetspolitik, internationella insatser, utvecklings­samarbete, folkrätt, mänskliga rättigheter och övergripande EU-frågor. Utrikesutskottets kansli har sju medarbetare och tillhör utskottsavdelningen. Utskottsavdelningen består av totalt 15 utskott och utskottskanslier, EU-nämnden och dess kansli samt ett utvärderings- och forskningssekretariat.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk examen med samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning samt goda kunskaper om EU. Vi ser gärna att du har kunskaper inom utskottets berednings­område i övrigt och erfarenhet av rese- och besökshantering.

Arbetet kräver att du kan formulera dig väl i tal och skrift och har goda kunskaper i engelska. Arbetet kräver även att du har förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbets­uppgifter, har en analytisk förmåga och kan arbeta under tidspress. God samarbets­förmåga är viktigt eftersom kansliet är en liten enhet och delar av arbetet utförs i nära samarbete med kollegorna.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta nära politiskt förtroendevalda. Även aktuell erfarenhet av liknande arbete inom Riksdagsförvaltningen, utrikesförvaltningen, annan relevant myndighet eller EU:s institutioner är meriterande.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid. 


• Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
• Omfattning: Heltid

 Anställningen är tidsbegränsad till 12 månader men kan eventuellt komma att förlängas.

Ansök via www.riksdagen.se, senast den 31 oktober 2021.
Referensnummer: 343-2021/22

Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber
sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband
med denna annons.

Kontakta oss 


Martin Brothén, kanslichef, 08-786 54 49



Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00


Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Kontaktpersoner på detta företaget

Margareta Hjorth
08-786 48 78
Livia Spada
08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund
08-786 40 00
Lars Vestberg
08-786 40 00
Kari Hasselberg, kanslichef
08-786 58 97
Thomas Larue
08-786 40 00
Anna-Lena Hultgård Sancini
08-786 68 55
sektionschef Ann Zetterqvist
08-786 42 08
Sektionschef Chaline Boije Lindhe
08-786 65 12
chefsjurist Lars Seger
08-786 63 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksdagsförvaltningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 oktober 2021
  • Ansök senast: 31 oktober 2021

Besöksadress

10012 STOCKHOLM
None

Postadress

None
STOCKHOLM, 10012

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024