OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla en framtidsinriktad gränskommun?
Du får mer än 650 arbetskamrater som alla jobbar med att på något sätt ge service till kommunens invånare, företag och besökare.
Eda är en gränskommun med 8600 invånare och blomstrande näringsliv. Hit kommer ca 4,7 miljoner besökare varje år. Vi har ett bra läge mellan Karlstad och Oslo och goda kommunikationsmöjligheter år vardera håll.
Eda kommun har ca 8 500 invånare och är vackert belägen i västra Värmland. Kommunen ligger mitt emellan Karlstad och Oslo med goda kommunikationsmöjligheter åt vardera hållet. Aktiviteten efter den svensk-norska gränsen har påverkat utvecklingen i kommunen på ett gynnsamt sätt genom en blomstrande gränshandel, där mer än 3 miljoner människor möts varje år. Det finns fortsatt intresse från näringslivet att etablera sig i kommunen, vilket också ställer krav på den kommunala servicen. Det lokala näringslivet med tyngdpunkt på industri och handel gör Eda till en attraktiv kommun. Eda kommun erbjuder goda möjligheter till varierande fritidsaktiviteter både sommar- och vintertid och några av våra anläggningar som lockar många besökare är Valfjället Skicenter och Eda Golfklubbs unika 18-hålsbana.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som utskottssekreterare innebär att du är sekreterare i kommunstyrelsens allmänna utskott, serviceutskott och myndighetsnämnden. Du är en nyckelperson när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen. Det innebär bland annat att du ansvarar för ärendeberedningen, kallelser, sammanträdeshandlingar, protokoll och arkivering av avslutade ärenden. Dessutom ingår att göra regelbundna avstämningar av pågående ärenden i diariet inom dina verksamhetsområden.
I din roll har du ett nära samspel med handläggare, chefer och förtroendevalda i kommunen. Du ansvarar för att kvalitetssäkra beslutsunderlag, ge råd och utbildning till handläggare och chefer så att diarie- och ärendeprocessen fungerar effektivt och rättssäkert. I uppdraget ingår att vara delaktig i arbetet att utveckla kommunens administrativa rutiner och användandet av vårt nya ärendehanteringssystem Lex. Det ingår också administrativa uppgifter samt att vara ett administrativt stöd till kommunens miljö- och byggavdelning.
Arbetet som utskottsekreterare är omväxlande, utåtriktat och innebär många interna och externa kontakter. Du och de andra sekreterarna i utskottskansliet samarbetar och ersätter varandra vid behov.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har tidigare arbetslivserfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet med kvalificerat sekreterararbete. Du har goda kunskaper i kommunalrätt och kännedom om en myndighets ärendehantering samt vilka lagar som ska följas. Vi arbetar i en komplex digital miljö och förutsätter att du kan förvalta och utveckla det digitala arbetssättet. Du ska ha god datorkunskap och behärska Office-paketet.
Som person är du driven men samtidigt prestigelös. Arbetet förutsätter att du har förmåga att arbeta självständigt under eget ansvar och har lätt för att samarbeta med andra. Det ställs stora krav på att du kan strukturera och organisera arbetet samt är effektiv och noggrann. Du är lösningsfokuserad, ansvarsfull och kan leverera i tid. Du är en person som kan skapa förtroende och vi sätter stort värde på att du har ett positivt och serviceinriktat bemötande.
Tjänsten kräver att du har lätt att uttrycka dig tydligt och korrekt både i tal och skrift, samt har mycket goda kunskaper i det svenska språket. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. B-körkort är ett krav.
Kontaktpersoner på detta företaget
verksamhetsansvarig Lennart Jansson
0571-282 31
Fritidschef Lasse Sjöberg
0571-281 19