Utskottssekreterare med inriktning registrator

Utskottssekreterare med inriktning registrator

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Orsa kommun, en liten pärla i Siljansbygdens norra del. Här finns vildmark runt knuten och kulturen i centrum. I Orsa gör vi saker tillsammans på ett enkelt sätt med nära samverkan och korta beslutsvägar. I Orsa skapar vi med människor, inte för, här finns livskvalitet och vi gör saker möjliga. I Orsa finns gemenskap, mod och skaparkraft.


 


Gemensamt stöd är en central stödfunktion med administration, kontaktcenter, säkerhet och beredskap,

enheten för fastigheter och service samt kostenheten.



Beskrivning
Orsa kommun söker en utskottssekreterare med särskild inriktning på dokumenthantering, informationsförvaltning, registratur, arkivfrågor och GDPR.

Du kommer att ingå i ett arbetslag med en kommunsekreterare, en arkivassistent och tre utskottssekreterare.

I arbetet som utskottssekreterare är du en nyckelperson i den politiska beslutsprocessen och du ansvarar för ärendehantering, kallar till möten, tar fram dagordningar och skriver protokoll. Du är med på möten och beredningar och du har ett nära samarbete med de förtroendevalda, verksamhetschefer och handläggare. Du är också med och utvecklar, effektiviserar och kvalitetssäkrar rutiner och processer.

Du kommer att vara drivande i kommunens arbete med en enkel, säker och korrekt hantering av informationstillgångar, dokument och register. Du har också huvudansvar för arbetet med e-arkivering.

Eftersom vi inom gemensamt stöd hjälper varandra när det behövs förekommer även en del andra administrativa arbetsuppgifter.

Arbetsuppgifter
- Nämndadministration
- Diareföring
- Arkivfrågor
- Hantering av utlämnande av allmänna handlingar och sekretessprövning
- Fakturahantering
- Bidra med expertis om den politiska processen och det regelverk som styr arbetet i en kommun
- Frågor om dataskydd och informationssäkerhet, såsom registerförteckning, PUB-avtal och incidenthantering
- Valadministration

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms relevant för tjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation, registratorsarbete, arkivfrågor och system för ärendehantering och diarieföring. Du måste ha god datorvana, hög digital kompetens och mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Arbetet kräver att du är självgående, serviceinriktad, strukturerad och kvalitetsmedveten. Du kan hantera komplexa frågeställningar på ett systematiskt sätt och du förstår värdet av att skapa förtroende. Du behöver även ha ett högt säkerhetsmedvetande. Vi ser gärna att du har lätt för att se hur saker kan effektiviseras och har förmåga att både driva och slutföra förbättringar inom ditt område. Vi lägger stor vikt vid din förmåga att samarbeta med andra.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar provanställning. Inför en anställning kan du behöva genomgå en säkerhetsprövning.

Välkommen med din ansökan!


 


Vi undanber oss vänligt men bestämt alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledning, Gemensamt stöd
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 november 2024
  • Ansök senast: 1 december 2024

Liknande jobb


16 december 2024

Skolsekreterare/ Skolassistent

Skolsekreterare/ Skolassistent

19 november 2024

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad

14 november 2024

12 november 2024