OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera IT-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största IT-avdelningar.
Ansvar och arbetsuppgifter
På Försäkringskassans IT-avdelning arbetar vi i agila team, där teamen är självorganiserande och självgående. Du förväntas ta dig an olika uppgifter i hela utvecklingskedjan, som till exempel krav hantering, analys, design, implementation, kontinuerlig integration men även utveckling av manuella och automatiserade testfall.
Vi söker nu dig som vill vara en viktig del i framtagandet av våra IT-system. Just nu är vi inne i en förflyttning där vi vill migrera våra äldre Cobolsystem till vår nya tekniska plattform som är baserad på mikrotjänster och containerteknik. Detta innebär att du dels kommer i kontakt med våra äldre system och dels får utveckla dig inom den senaste tekniken.
Läs mer om hur det är att jobba på vår IT-avdelning, se länk: www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss/itjobb
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet (120/180p), företrädesvis inom Systemvetenskap/Datavetenskap/Datateknik, eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdigt
• har erfarenhet av programmering i Java eller annat objektorienterat språk som bedöms likvärdigt
• har erfarenhet av agilt arbetssätt, t ex Scrum, Kanban
• har ett eget driv samt bidrar och tar ansvar för teamets leveranser
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har ett genuint intresse för programmering
• har mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• genuint intresse av att hjälpa till med livscykelhantering av våra system skrivna i Cobol
• arbetat med testautomatisering
• arbetat med testdriven utveckling
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Då vi vill skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete och fritid, tycker vi att det är självklart att erbjuda en mix av arbete både på kontor och på distans.
Placeringsort är primärt Sundsvall men annan ort kan vara aktuell. Tjänsterna är tillsvidare på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsterna är säkerhetsklassade och kräver svenskt medborgarskap. Försäkringskassan tillämpar i vissa fall provanställning. Intervjuer kommer att ske löpande. Säkerhetsprövning kommer att genomföras inför anställning.
Kontaktpersoner
Chef: Kjell Lomarker, 010-111 41 40 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ann Dahlstedt, 010-112 41 82 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för SACO-S: Amelie Johansson, för ST: Anna-Lena Bahadori Lundgren och för Seko Fredrik Bruhn. De nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2022-08-07. Urval sker löpande under ansökningstiden.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.
Vi avstår erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp.