OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kunniga och engagerade medarbetare med goda förutsättningar är en av de absolut viktigaste framgångsfaktorerna för Linköpings universitet. Lärare och forskare är vår kärnkompetens, men ett framgångsrikt universitet behöver erfarna och motiverade medarbetare inom många områden. Alla roller är viktiga. Vi har ett stort rekryteringsbehov bland annat tack vare en forskningsverksamhet i expansion. Du behövs här. Välkommen att söka jobb hos oss!
Vid Institutionen för teknik och naturvetenskap (ITN), Campus Norrköping, bedriver vi utbildning och forskning inom fysik och elektroteknik, kommunikations- och transportsystem samt medie- och informationsteknik. Institutionen är bland annat känd för sin verksamhet inom logistik, visualisering och organisk elektronik. Vi förenar akademisk höjd med fruktbar samverkan med det omgivande samhället.
Läs mer: https://liu.se/organisation/liu/itn
Avdelningen för medie- och informationsteknik (MIT) och Visualiseringscenter C har omfattande verksamhet inom visualisering, datorgrafik och interaktion med forskning i världsfronten, samarbeten med näringsliv samt utveckling av installationer i centrets publika del och produktion av innehåll till centrets domteater och övriga immersiva miljöer. MIT och centret har ett team av kvalificerade utvecklare för vidareutveckling och kvalitetssäkring av centrets mjukvaruplattformar och vi söker nu två kvalificerad utvecklare (tekniker) inom interaktiv datorgrafik och visualisering.
Dina framtida arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett team av utvecklare och mjukvarudesigners och dina arbetsuppgifter kommer bestå i att bedriva utveckling av mjukvara för interaktiva applikationer och immersiva miljöer (VR/AR/MR) samt storskaliga displaysystem där vi jobbar med interaktion och visualisering av data i olika former. I det aktuella projektet utvecklar vi flertalet installationer för publika miljöer i science centers för vetenskapskommunikation och utforskning av data med hjälp av olika interaktionsmetoder (touchbord, VR med HMD och storskaliga displaysystem). Du kommer att ingå i ett team med utvecklare, interaktionsdesigners och pedagoger för att möta projektets specifika behov. Den primära plattformen för interaktion och visualisering är Epic Games Unreal Engine men vi integrerar också back-end lösningar för bearbetning av data och viss Webb-front-end utveckling.
Din framtida arbetsplats
Du kommer att arbeta på avdelningen för medie- och informationsteknik. Verksamheten vid avdelningen utgör även LiUs del i konsortiet Visualiseringscenter C. I denna tjänst ingår därför stora moment av samverkan med övriga enheter inom konsortiet som t.ex. centrets publika del och dess domproduktionsavdelning. Centret arbetar med myndigheter som LFV och SMHI och driver större strategiska utvecklingsprojekt tillsammans. Vi har även många samverkansprojekt med företag och bidrar med forskning och rådgivning inom visualisering och datorgrafik. Vi är också huvudnod i initiativet Visual Sweden som har som uppdrag att arbeta med innovation och nyskapande genom samverkan med existerande näringsliv och offentligt förvaltning, samt att stimulera nyföretagande inom området.
Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning, erfarenhet och kunskaper inom programmering för datorgrafik på hela skalan från scriptbaserade språk, C++-bibliotek till Shaders på GPU-nivå. Du behöver ha erfarenhet av utveckling med Unreal Engine (C++ och Blueprints). Du har påvisad erfarenhet från grafikprogrammering och interaktiva applikationer, särskilt OpenSceneGraph och/eller egen renderingsmotor. Du är en god samarbetspartner och kommunicerar väl på engelska i både tal och skrift. Vi ser också att du har god förmåga att arbeta självständigt och är självgående samt har god förmåga att ta initiativ. Specifikt söker vi dig med följande kvalifikationer:
· 2D/3D-grafik: grafik för realtid, interaktiv grafik, OpenSceneGrap
· Grafik API: OpenGL, Direct3D, Vulkan, GLSL/HLSL
· Programmeringsspråk: C++, Unreal Blueprints, Python
· Unreal Engine med programmering i C++ och Blueprints (3D, lighting, and UMG)
· Erfarenhet av att jobba med Geodata och GIS
· 3D-animation och fysiksimulering
Du bör ha god erfarenhet av C++ och grafikprogrammering samt ha erfarenhet av versionshantering och källkodsflöden för Continuous Integration. Erfarenhet av utveckling i Unreal Engine är ett krav. Även erfarenheter kring webbtekniker är meriterande.
Anställningens omfattning
Heltid, tillsvidare.
Tillträde
December 2021 eller enligt överenskommelse.
Lön och förmåner
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange löneanspråk i ansökan.
Läs mer om förmåner för anställda här.
Fackliga kontaktpersoner
Information om fackliga kontaktpersoner, se Hjälp för sökande.
Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 16 december 2021. Du söker denna anställning genom att klicka på knappen "Ansök" här nedan. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.
Lika villkor
Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Välkommen med din ansökan!
Linköpings universitet har upphandlade avtal och undanber oss direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.