OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin!
Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår kärnverksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som med kunskap, nyfikenhet och värme vill bidra till att utveckla verksamheten framåt.
Till avdelningen Publika möten och med placering i Stockholm söker vi en Utvecklare med inriktning livslångt lärande. Tjänsten är ett vikariat på 100 % till och med 2022-06-13, med stor möjlighet till förlängning minst året ut.
ARBETSUPPGIFTER
Som utvecklare livslångt lärande har du tillsammans med kollegor ansvar för att utveckla ett målgruppsanpassat publikt utbud som bidrar till det livslånga lärandet.
I rollen ingår utveckling, produktion och praktiskt genomförande av både digitalt och analogt innehåll; för målgrupper på plats, uppsökande verksamhet och målgrupper på distans. I rollen ingår ansvar för att skapa aktiviteter som driver fler och återkommande besök och ökade intäkter. Detta genom bland annat koncept till lovverksamhet och verksamhet dagtid, till de publika verkstäderna, workshops, funkis-aktiviteter, tillgänglig verksamhet, kurser för barn, unga vuxna med flera.
Tillsammans med kollegor inom livslångt lärande och program utgör ni ett team som utvecklar och producerar ni ett strategiskt, attraktivt och tillgängligt publikt utbud för prioriterade målgrupper. Teamet aktiverar museerna och driver besök utifrån olika målgruppers skilda förutsättningar, exempelvis generationsbesökare, besökare med olika funktionsvariationer, daglediga.
Inom ramen för rollen ingår att teckna långsiktiga avtal kring samarbeten med civilsamhället, vilket kräver förmåga att skapa relevanta nätverk (lokalt, regionalt och nationellt).
KVALIFIKATIONER
Skallkrav
• Högskoleexamen från utbildning med fokus på idéutveckling och interaktiva medier, till exempel Kultur, samhälle och mediegestaltning eller något som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
• Erfarenhet av webbaserad och fysisk förmedling av kunskap för det livslånga lärandet.
• Flerårig erfarenhet i att utveckla och producera innehåll i olika digitala kanaler för olika målgrupper, t ex. live-poddar, tutorials, webbkurser, gör-det-själv-instruktioner/DIY, etc.
• Vana att interagera med och hantera olika målgrupper både fysiskt och digitalt.
• Erfarenhet av att utveckla och genomföra besöksgenererande samarbeten för att nå fler och nya besökare.
• Erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt, genom externa samarbeten.
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på engelska och svenska.
Meriterande
• Erfarenhet av film och/eller rörlig mediaproduktion.
• Erfarenhet av arbete inom cirkulärt skapande, återbruk, re-make, re-use.
• Vana av arbete med tillgänglighet i bred bemärkelse.
• Språkkunskaper utöver svenska och engelska.
Personliga egenskaper
• Då du ingår i ett team, behöver du ha en god samarbetsförmåga och kunna ta ett delat ansvar för verksamhetens mål.
• Tar snabbt in kunskap och använder din erfarenhet på ett flexibelt sätt.
• Driver initiativ inom ramarna för ditt eget arbete.
Mycket stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb. Intervjuer planeras att genomföras i december.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.