OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sotenäs - havets kommun, ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön. Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun. Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid.
Beskrivning
Vill du vara med och bidra till en friskare arbetsplats som ger förutsättningar för medarbetare att vilja, orka och kunna skapa god välfärd varje dag? - då ska du söka denna spännande tjänst!
Omsorgsförvaltningen i Sotenäs kommun har en hög sjukfrånvaro bland våra medarbetare och behöver därför satsa extra på att främja bättre hälsa hos medarbetare, fånga upp personer i riskzon, skapa rehabiliteringsplaner, följa upp personer som har upprepad frånvaro eller långtidsfrånvaro och stötta personer till annan sysselsättning om det behövs.
För detta krävs ett strukturerat och fokuserat arbete.
Då det hösten 2021 finns medel att söka för återhämtning i verksamheterna, avser omsorgsförvaltningen att projektanställa en utvecklare med inriktning personalrehabilitering på visstidsanställning för att ge enhetschefer operativt stöd i detta viktiga arbete.
Arbetsuppgifter
- Vara koordinator i samarbetet med Försäkringskassan, Företagshälsovården, Vårdcentralen och fackliga representanter
- Förstärkt stöd till medarbetares återgång i arbete
- Kartlägga sjukfrånvaron i förvaltningen: orsaker och samband
- Omvärldsbevaka och lyfta in kunskap som främjar hälsa
- Stötta enhetschefer i arbetet med sjukfrånvarande medarbetare
- Strukturera upp arbetet med sjukfrånvaro, samt göra det känt för chefer och medarbetare
- Skapa nödvändiga rutiner, där chefer och medarbetares olika ansvar framgår
- Kalla medarbetare till samtal tillsammans med chef för att skapa rehabplaner
- Följa upp medarbetares rehabplaner
- Dokumentera samtal i Heroma
- Arbeta nära HR och förvaltningens chefer
- Upprätta, ta ut, jämföra och presentera statistik
Kvalifikationer
Vi söker dig om har relevant högskoleutbildning inom området eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Om du har tidigare erfarenhet av rehabiliterings - och hälsoarbete är det meriterande.
Du bör ha kunskap om arbetsrätten och arbetsmiljölagen utifrån arbetsgivarens ansvar.
Som person är du strukturerad, lyhörd och lösningsorienterad. Du behärskar svenska väl i både tal och skrift och är van att dokumentera i system.
Villkor
Tjänsten är en projektanställning på deltid, 60 %, som påbörjas snarast och pågår till sista december 2021. Du rapporterar direkt till förvaltningschefen inom omsorg.
Urval och intervjuer sker löpande under annonseringstiden.
Information för rekryteringskonsulter och annonssäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser