OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin!
Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår verksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten samt två stödfunktioner; ett ledningskansli och en Kommunikations- och marknadsenhet. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som vill bidra till att lyfta vår verksamhet till en ny nivå.
ARBETSUPPGIFTER
Ett av Statens museer för världskulturs strategiska fokusområde är att utveckla vår förmåga att generera extern finansiering genom sponsring och partnerskap.
Som utvecklare inom sälj- och partnerskap kommer du att göra följande:
• Strategiskt arbete med sponsring, partnerskap och fundraising.
• Utveckla myndighetens rättighetsportfölj.
• Med starkt affärssinne definiera vad partnerskap innebär för Världskulturmuseerna, utifrån vår övergripande strategi.
• Skapa kreativa paketeringar och erbjudanden till potentiella partners utifrån våra rättigheter.
• Bedriva uppsökande försäljning mot potentiella partner i näringsliv och organisationer.
• Upprätta och ansvara för samarbetsavtal.
• Jobba mot tydligt uppsatta mål samt med strukturerad och löpande uppföljning.
• Använda data för att följa upp, prognostisera och utvärdera effekter av partnerskap.
• Arbeta i nära samverkan med myndighetens övriga avdelningar och funktioner i både framtagning av rättigheter och vid aktivering av partnerskap.
• Affärsutveckla myndigheten genom att tillsammans med partner ta fram koncept som bidrar till ökad uppmärksamhet och en högre attraktionskraft gentemot nya målgrupper.
Tjänsteresor till Världskulturmuseet i Göteborg kommer förekomma i tjänsten.
KVALIFIKATIONER
Skallkrav
• Dokumenterad erfarenhet av framgångsrikt och intäktsbringande arbete med sponsring och partnerskap.
• Erfarenhet av uppsökande försäljning med tydliga leveranskrav
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande
• Relevant akademisk utbildning inom försäljning/ekonomi/affärsutveckling eller motsvarande erfarenhetsbakgrund.
• Erfarenhet av att arbeta med kultursektorn
• Ytterligare språkkunskaper
Personliga egenskaper
• Initierar, driver och följer upp utveckling av säljprocessen och dialog med kund.
• Tillämpar sin kunskap om affärsdrivande faktorer (t.ex. finansiella indikatorer, konkurrens, prestationsmått) i sitt arbete.
• Tar fram kort- och långsiktiga planer som är övergripande och realistiska.
• Strävar efter att etablera trovärdighet och förtroende genom relationsbyggande.
• Initierar på egen hand aktiviteter och projekt.
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Som anställd i myndigheten förväntas du dela och genom ditt arbete förmedla Världskulturmuseernas värdegrund byggd på demokrati och mänskliga rättigheter. Du förväntas också bidra till att utveckla en god förvaltningskultur präglad av rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald och jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund och erfarenhet som mycket berikande för verksamheten.
ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb.
Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.