Utvecklare/metodstödjare till Biståndskontoret

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Vård- och omsorgsförvaltningen har under vård- och omsorgsnämnden det samlade ansvaret för vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen är organiserad i uppdrag, biståndskontor och utförare samt tre stabsenheter ekonomi, HR och nämnd- och ledningskansli.

Biståndskontoret har ansvar för förvaltningens myndighetsutövning, dvs. att utreda och fatta beslut enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och lagen om bostadsanpassningsbidrag (BAB). Biståndskontoret fattar även beslut om avgifter för vård och omsorg. På biståndskontoret finns två enheter. Den ena enheten arbetar med fokus på personer under 65 år med funktionsnedsättning (Omsorg om Funktionsnedsatta, OF) och den andra enheten arbetar med fokus mot personer över 65 år (Äldreomsorg, ÄO).

Biståndskontorets vision är att vara i ett kontinuerligt utvecklings- och förbättringsarbete för att tillsammans med vård- och omsorgsförvaltningens utförarverksamheter säkerställa en vård och omsorg av hög kvalitet med stort brukarfokus. Detta gör vi framförallt genom professionalitet i myndighetsutövningen, tydliga uppdrag och systematisk uppföljning.

Biståndskontoret växer och är inne i en intensiv och spännande utvecklingsfas. För att möta upp nya utmaningar inrättar vi nu en tjänst som utvecklare/metodstödjare till Biståndskontoret.


ARBETSUPPGIFTER
Är du en positiv och driven person som gillar utmaningar, utveckling och att få vara med och förbättra våra metoder? Då kan du vara den vi söker till vår växande verksamhet på biståndskontoret.

Du är anställd av biståndschefen och kommer huvudsakligen att arbeta på uppdrag av biståndskontorets ledningsgrupp samt av enhetscheferna och du sitter även med i ledningsgruppen. Arbetsplatsen finns i Fröslunda.

I arbetsuppgifterna ingår att leda och driva det interna utvecklingsarbetet och att vara ett metodstöd i ICF/IBIC och vårt verksamhetssystem VIVA. Du ska även vara biståndskontorets specialist i de olika regelverk som gäller för vår myndighetsutövning, framförallt SoL, LSS, BAB, förvaltningslagen (FL) och Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS), m.m.

Du ska också vara huvudansvarig för utbildningsinsatser och utbildar i verksamheten. Nyhets- och omvärdsbevakning är andra ansvarsområden samt att delta i revideringar av styrdokument.


KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen vill vi att du har en avslutad högskoleutbildning inom ett område som arbetsgivaren bedömer relevant såsom socionom, social omsorg, juridik eller liknande. Att du har läst juridik kopplat till social omsorg är ett krav.

Du har minst 3 års erfarenhet av myndighetsutövning och har haft en relevant handledande roll under minst 1 år. Har du erfarenhet av regelverk, metoder och arbetssätt som t.ex. ICF, IBIC, SoL, LSS mm. är det meriterande.

Har du arbetat med utbildning och har ett intresse och en vilja att utbilda ser vi det som en fördel. Du känner dig bekväm med att använda Officepaketet och kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och även väl i engelska. Har du körkort eller har arbetat i en politiskt styrd organisation ser vi det som en fördel.

Självklart ska du uppfylla de formella kvalifikationerna, men vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi förväntar oss att du är drivande, kan samordna och vill utveckla ditt ansvarsområde självständigt. Det är nödvändigt att du har analytisk förmåga och är tydlig i din kommunikation. Vidare har du en förmåga att lyssna in och handleda. Du tycker om att förmedla kunskap till andra och du gör det på ett pedagogiskt sätt. Du är välorganiserad men kan även ställa om och vara flexibel vid behov.



ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Therese Klingmalm
016-710 51 38
Enhetschef Maria Englund
016-710 22 25
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Isabel Kjellberg
016-710 17 02
Ring mån-tors 08:00-10:00 och fre 08:00-09:00 Tim- och sommarjobb
016-710 70 99
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37
Enhetschef Anneli Gravander
016-710 52 12
Rekryteringskonsult Anna Dahlberg
016-710 28 30
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
HR-chef Krister Reed
0701- 67 27 50

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024