OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag!
Nu söker vi dig som vill driva utvecklingen av vår enhet vidare tillsammans med professionella och engagerade medarbetare och ledning!
Vi erbjuder dig
- att bli del i en utvecklingsinriktad förvaltning som tar tillvara på engagemang och välkomnar nya idéer och initiativ.
- ett varierat och meningsfullt arbete tillsammans med en grupp av nyfiket intresserade och engagerade medarbetare.
- extern handledning och goda möjligheter till kompetensutveckling.
- sommar- och vinterarbetstid, flextid, friskvårdstimme, semesterväxling, subventionerat årskort till Stockholms stads simhallar inkl. gym.
Arbetsbeskrivning
Vår enhet arbetar för att, genom beviljade insatser, stödja och stärka vår målgrupps möjlighet till ett självständigt liv, med eller utan stöd.
Som biträdande enhetschef arbetsleder du en grupp bestående av tolv medarbetare som handlägger ärenden för personer under 65 år som omfattas av insatser inom LSS/SoL.
Du strukturerar arbetet och säkerställer rutiner för rättssäkra och kostnadseffektiva bedömningar enligt gällande lagstiftning. Du arbetsleder och stöttar medarbetarna i det dagliga arbetet och genom ett tydligt och coachande ledarskap skapar du goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje.
I ditt uppdrag ingår bland annat att:
- fördela ärenden i arbetsgruppen
- hålla i ärendedragningar
- daglig planering gällande bemanning av mottagningstelefon, samt inför semestrar
- uppföljningsarbete; både genom att vara delaktig i uppföljning av externa placeringar samt uppföljning av dokumentation mm.
- månadsvisa, individuella, ärendeavstämningar med respektive medarbetare
- bistå enhetschefen i arbetet med verksamhetsplanering och styrning samt upprätta underlag för exempelvis ekonomi
- omvärldsbevaka och fånga upp förändringar som kan påverka handläggarnas arbete samt arbeta för kontinuerlig utveckling av verksamheten
Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.
Det pågår flera utvecklingsarbeten på enheten där du har stora möjligheter att påverka. Du kommer även att representera enheten vid nätverksgrupper och övriga möten och samverkansgrupper.
Du ingår i enhetens ledningsgrupp tillsammans med enhetschef och ytterligare en biträdande enhetschef och tillsammans skapar ni förutsättningar för att utveckla verksamheten och uppnå enhetens mål.
Kvalifikationer
Du har:
- socionomexamen alternativt annan utbildning som vi som arbetsgivare bedömer som relevant och likvärdig
- aktuell, flerårig, erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst
- erfarenhet av arbete med målgruppen som omfattas av insatser enligt LSS och SoL
- erfarenhet av arbetsledning
- mycket god kunskap om lagstiftningen för området; förvaltningslagen, LSS och SoL samt att du är väl förankrad och trygg i handläggningsprocessen
- mycket god kommunikationsförmåga i tal och skrift på svenska. Detta då daglig arbetsledning, dokumentation och skriftliga underlag utgör en stor del av arbetet
Meriterande:
- erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS
- chefserfarenhet
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten samt vid följande förmågor:
Vi söker dig som är trygg och stabil i ledarrollen. Vi tror på ett nära och coachande ledarskap och söker därför dig som trivs med ett sådant arbetssätt. Du är lyhörd och förtroendeingivande och kommunicerar tydligt som en naturlig del av ditt ledarskap samt drivs av att skapa engagemang och bidra till en god arbetsmiljö.
Du är mål- och resultatorienterad med förmåga att skapa strukturer och arbeta med analys och uppföljning. Du är utvecklingsinriktad och tar ansvar för att driva ditt arbete framåt och anpassar dig efter förändrade omständigheter. Du är lösningsfokuserad och du samarbetar på ett konstruktivt sätt med andra.
Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsplatsbeskrivning
Beställarenheten för omsorg om äldre och funktionsnedsatta ingår i förvaltningens avdelning för socialtjänst och består av två grupper med totalt 32 medarbetare, två biträdande enhetschefer samt en enhetschef. Som biträdande enhetschef för inriktningen omsorg om funktionsnedsatta arbetsleder du 12 biståndshandläggare samt ingår i enhetens ledningsgrupp tillsammans med enhetschef och biträdande enhetschef för inriktningen omsorg om äldre.
Övrigt
I rekryteringsprocessen ingår testverktyg som en del i bedömningsarbetet.
Tjänsten tillsätts såvida erforderliga beslut fattas.
Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare: http://www.stockholm.se/Arbete/Att-arbeta-i-Stockholms-stad/
https://www.linkedin.com/company/stockholms-stad
Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.