OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Trafikkontoret ansvarar för att Stockholm ska ha trygga och attraktiva offentliga platser, effektiva transportlösningar och god framkomlighet. Vi planerar, bygger och underhåller gator och torg, så att stockholmarna både vill vistas och kan ta sig fram i den allt tätare staden. För att klara vårt uppdrag är vi 450 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en vacker, ren, levande och trygg stad, både idag och i framtiden.
Tjänsten som controller
Trafikkontorets ekonomiavdelning består av tre enheter, upphandling, drift och redovisning och investering, det är ca 30 medarbetare och avdelningen leds av ekonomichefen.
Ekonomiavdelningen ansvarar för upphandling och ekonomistyrning genom att samordna budget, uppföljnings- och redovisningsarbete för hela trafikkontoret samt ansvarar även för projekt-, anläggnings- och budgetmodulerna i ekonomisystemet Agresso.
På Ekonomiavdelningen bedrivs ett aktivt utvecklingsarbete där vi ser över möjligheterna både med arbetssätt och digitalisering. Denna tjänst är placerad på enheten drift och redovisning. Trafikkontoret är en av piloterna i Stockholms stad med att implementera budget och prognosverktyget, Hypergene. Det är meriterande med kunskaper om förändringsarbete och digitalisering. Som controller på ekonomiavdelningen arbetar du verksamhetsnära. Du har ett nära samarbete med verksamhetsansvariga chefer och medarbetare. Du tar fram underlag kopplat till verksamhetsbudgeten, analyserar utfall och ser till att alltid ”ligga steget före”. Du stöttar cheferna i bedömningar och hjälper till att vidareutveckla rutiner, rapport- och analysunderlag i ekonomisystemet Agresso, Hypergene samt i Excel. Viss redovisning ingår i tjänsten och samordnade uppgifter kan tillkomma i rollen som controller. I tjänsten kan det förekomma att arbeta både med drift- och investeringsfrågor.
Dina kompetenser och erfarenheter
För att lyckas i rollen bör du ha:
- en akademisk utbildning inom ekonomi alternativt liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- några års erfarenhet av arbete som controller
- mycket goda kunskaper i Officepaketet, framför allt i avancerade Excelmodeller
- erfarenhet av att arbeta i ett modernt affärssystem
- då tjänsten bland annat innebär att skriva rapporter och andra dokument av hög kvalitet behöver du ha mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- det är meriterande med kunskaper om förändringsarbete och digitalisering
Vid intervjun kommer vi lägga stor vikt vid följande förmågor och färdigheter:
Du är intresserad och har gärna erfarenhet av förändringsarbete och digitalisering. Du handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplan, mål, policys och riktlinjer. Du ser helheter tar hänsyn till det större perspektivet och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du är strukturerad och har en god organisationsförmåga. Vi ser även att du är lösningsorienterad och har ett logiskt tänkande då det behövs i rollen som controller. Du arbetar bra med andra människor, är lyhörd och lyssnar, kommunicerar och i ditt bemötande är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående.
Intervjuer kommer att ske löpande så varmt välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.