OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och för företag. Vi är en arbetsplats där olika kompetenser samarbetar för att ständigt utveckla vår verksamhet.
För att du ska trivas hos oss har du förmågan att lyfta blicken, se helheten och tänka långsiktigt. Du är ansvarstagande, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete:
Avdelningen Fordonsinformation arbetar med att hantera skatter och avgifter. Verksamheten omfattar ansvar för uppbörd av skatter och avgifter samt förvaltning och utveckling av it-system.
Transportstyrelsen tar årligen på uppdrag av Skatteverket in ca 19 miljarder i skatter och avgifter inom områdena fordonsskatt, vägavgifter och trängselskatt. Till detta kommer parkeringsanmärkningar samt alla andra avgifter inom Transportstyrelsen uppdrag.
Vi söker dig som drivs av att utveckla och förbättra arbetssätt och processer inom det ekonomiska området.
Dina framtida arbetsuppgifter är att:
• utveckla och effektivisera de ekonomiska processerna samt vidareutveckla myndighetens reskontrahantering inom skatter och avgifter
• delta i interna projekt och förbättringsuppdrag i rollen som kravställare och sakkunnig inom ekonomi och redovisning
• arbeta operativt med bokslutsarbete vilket exempelvis innebär att kontrollera och stämma av våra stora betalflöden för myndighetens skatter och avgifter
• delta och bidra i det övergripande och strategiska arbetet för den ekonomiska redovisningen av myndighetens skatter och avgifter
• ansvara för kvalitetssäkring av betalflödena gentemot såväl de interna som externa uppdragsgivarna
• förbereda och delta i revisionsavstämningar tillsammans med både interna och externa revisorer
• ha kontakt med övriga avdelningar i frågor som rör den ekonomiska redovisningen av myndighetens skatter och avgifter
• informera och utbilda övriga avdelningar kring ex redovisningsregler och principer för att stötta och utveckla den ekonomiska kunskapen
Du måste ha
• minst tre års akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer likvärdiga
• flerårig erfarenhet av ekonomi och redovisningsarbete i närtid
• arbetat med bokslut och rapportering
• god datorvana och goda kunskaper i Office-paketet, främst Excel
• god förmåga att utrycka dig väl på svenska i både tal och skrift
Det är meriterande om du också har
• flerårig erfarenhet av arbete inom verksamhetsutveckling och förbättringsarbete
• erfarenhet från statlig verksamhet
• arbetat i ekonomisystemet Agresso
• arbetat med stora ekonomiska flöden
• erfarenhet av att arbeta med statistik
Vi vill att du
• är analytisk och har förmåga att se helheten
• är självständig och initiativtagande
• är strukturerad och noggrann
• klarar att hålla deadlines
• kan hantera ett periodvis högt tempo
• har god samarbetsförmåga
• har god kommunikativ förmåga
• är flexibel och uthållig
• är pedagogisk, du ska kunna förklara ekonomi för icke-ekonomer
Eftersom arbetsuppgifterna innebär många kontakter inom och utanför Transportstyrelsen så värdesätter vi din förmåga att bemöta andra på ett professionellt och trevligt sätt.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillträde efter överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Eftersom du kan komma att arbeta med sekretessbelagd information kommer vi att göra en säkerhetsprövning på dig innan du får anställning.
Du är välkommen att kontakta
Sektionschef Magdalena Sjödin, 010-495 91 69 eller via mail magdalena.sjodin@transportstyrelsen.se
Enhetschef Torbjörn Bülow, 010-495 67 16, eller via mail torbjorn.bulow@transportstyrelsen.se
SACO, Astrid Edlund och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill
Därför behöver vi din ansökan senast den 5 okt 2020 märkt med referensnummer TSG 2020-7549. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första ur valet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!