OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kammarkollegiet, Stockholm
Är du ekonom med revisionsbakgrund? Vill du ge stöd inom ekonomiområdet till verksamheter med samhällsengagemang? Då kan vi erbjuda en intressant tjänst på Arvsfondsavdelningen. Tjänsten är ett vikariat t.o.m. 31 dec 2022.
Allmänna arvsfonden finansierar varje år hundratals utvecklingsprojekt i civilsamhället samt byggnationer av ideella föreningars lokaler och anläggningar. Exempel på verksamheter som har startat som arvsfondsprojekt är färdtjänst, personlig assistans, hjälptelefonen vid BRIS, Glada Hudikteatern, Cirkus Cirkör, Friends och Självmordslinjen. Årligen fördelas mer än 700 miljoner kronor till drygt 400 projekt runt om i landet.
Arvsfondsavdelningen på Kammarkollegiet är uppdelad i tre enheter. Arvsenheten företräder Allmänna arvsfonden när den är arvinge eller testamentstagare. Projektenheten och Stöd- och uppföljningsenheten förbereder projektansökningar inför beslut av Arvsfondsdelegationen och bedriver ett kontinuerligt uppföljnings- och utvärderingsarbete samt har en omfattande kommunikationsverksamhet. På Stöd- och uppföljningsenheten är vi idag elva medarbetare och söker nu en ekonom som kan vikariera för en medarbetarna som går på föräldraledighet.
De projekt som finansieras ur fonden bidrar till att förnya och utveckla verksamhet för barn, ungdom, äldre samt personer med funktionsnedsättning oavsett ålder.
Arbetsbeskrivning.
Din roll innebär att utgöra ett stöd till de organisationer som erhållit projektstöd ur Arvsfonden och till kanslifunktionens handläggare i frågor som rör ekonomisk redovisning och budgetering. Du gör kontroller av projekten, ibland på plats hos projekten på olika orter i landet. Du deltar i arbetet med att utveckla enhetens kontroll av projektmedlens användning. Detta inkluderar vårt system med kvalificerade revisorer och det kontrollarbete enhetens medarbetare själva utför. Din roll är självständig, men du kommer att ha ett tätt samarbete med dina kollegor. I arbetet ingår även externa kontakter med stödmottagande organisationer, andra bidragsgivande myndigheter samt enskilda revisionsbyråer. Du rapporterar till enhetschefen.
Är du vår nya kollega?
Vi söker dig som har:
• högskole- eller universitetsexamen inom ekonomi eller motsvarande utbildning
• aktuell erfarenhet av revisionsarbete
• kunskap om och erfarenhet av de redovisningsregler som gäller för ideella organisationer
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av bidragsfinansierade projekt och statligt stöd
• arbetat med ideella organisationer (aktuell erfarenhet, vilken omfattning etc?)
Som person har du hög integritet, är serviceinriktad och konstruktiv – mer inriktad på att ge stöd i preventivt syfte än att hitta fel i efterhand. Du är pedagogisk och van att kommunicera på ett tydligt och enkelt sätt. Du trivs med att arbeta på egen hand och tillsammans med andra, samtidigt som du är prestigelös och har god social kompetens och naturligt blir en del av ett arbetslag.
Tjänsten kräver att du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.
Vi kan erbjuda dig ett omväxlande, utmanande och roligt arbete i en stimulerande miljö. Tempot är stundtals högt och många aktiviteter pågår parallellt. Verksamheten präglas av hög delaktighet från medarbetarna, ett utpräglat utvecklingsfokus och god kontroll på fondmedlens användning. Vår arbetsplats präglas av effektivitet, omtanke om varandra och stora möjligheter att utvecklas. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder.
Vi sitter i fina, aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, men arbetar även på distans i den mån verksamheten tillåter det.
Mer information
Anställningen är ett vikariat t.o.m 31 dec 2022.
Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den
den 14 november 2021.
Kontaktpersoner
Hans Andersson, enhetschef Stöd- och uppföljningsenheten, telefon 08-700 07 77
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 06 71
Lisa Ericson, ST, telefon 08-700 06 40
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
http://www.kammarkollegiet.se
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26