Utvecklingsinriktad HR-administratör

Utvecklingsinriktad HR-administratör

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en expertmyndighet inom områden som natur och miljö, samhällsbyggnad och landsbygd, direkt underställd regeringen. Vi fungerar som en länk mellan människor, kommuner, regioner och olika myndigheter. Vi verkar för att nationella mål får genomslag i länet. Det gör vi genom att se till helheten i vår myndighetsutövning, genom att förmedla kunskap och genom att samordna och utveckla olika sakfrågor. Hållbar utveckling ger framtiden möjligheter i ett Södermanland för alla.



Länsstyrelsen i Södermanlands län
söker en

Utvecklingsinriktad HR-administratör
(Ref.

nr. 112-4105-2023)

Södermanland är en av de snabbast växande regionerna i Sverige och Länsstyrelsen står inför flera intressanta utmaningar och ett spännande utvecklingsarbete. Länsstyrelsen arbetar för att utveckla länet och vi söker nu en ny kollega som vill bidra i arbetet.

Vi söker nu en engagerad och driven medarbetare till vår HR- och kommunikationsenhet. Enheten består idag av 7 medarbetare och ingår i avdelningen för verksamhetsstyrning och stöd. HR- och kommunikationsenheten ansvarar för arbetsgivarfrågor, arbetsrätt, administration samt att ge stöd och råd till avdelningschefer och enhetschefer. Vi arbetar även med myndighetens kommunikation, pressfrågor och intern och extern kommunikation samt rådgivning till verksamhetens övriga kommunikation.

Arbetsuppgifter
Vi vill fortsätta utveckla HR-arbetet och processerna utifrån kärnverksamheternas behov. I detta arbete kommer du att ha en viktig roll. Engagerade och ansvarstagande medarbetare är en förutsättning för att vi ska kunna genomföra våra uppdrag med rätt kvalitet.

Som HR-administratör får du ett mångsidigt arbete i en verksamhet i utveckling. I arbetsuppgifterna ingår administration inom HRs alla områden; löner, rekrytering, utbildning, introduktion med mera. I uppgifterna ingår bland annat att se över hur HRs administrativa processer kan digitaliseras, det kan exempelvis innebära att utveckla rutiner och skapa webbaserade formulär. I uppgifterna ingår även att ansvara för post och mail som kommer till HR, fakturahantering, arkivering och diarieföring. Du kommer även att skriva mötesanteckningar, göra bokningar och ta emot anmälningar till seminarier och utbildningstillfällen som HR ansvarar för. Utöver detta kommer du att bidra till myndighetens kommunikation genom att arbeta med vårt intranät och sociala medier exempelvis LinkedIn.

Inom avdelningen hjälps vi åt vid arbetstoppar eller specifika evenemang så du bör vara beredd att bistå avdelningen även i andra uppgifter. Över tid kan arbetsinnehåll förändras om myndighetens uppdrag förändras.

Kvalifikationer och profil
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig med förmåga och vilja att leverera god service. Du är engagerad, strukturerad och noggrann. Du har gymnasieexamen, gärna med samhällsvetenskaplig eller ekonomisk inriktning. Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt vana att arbeta i olika administrativa IT-system.

Du behöver vara självgående och ha förmågan att planera ditt arbete samtidigt som du är flexibel och kan anpassa dina insatser där de bäst behövs. Du tar egna initiativ till effektiviseringar och bidrar aktivt till avdelningens goda arbetsmiljö och utveckling.

Du kommer att ha kontakt med många kollegor internt och därför är det självklart att du är kommunikativ och har ett professionellt bemötande.

Det är meriterande om du har erfarenhet av följande; löneadministration, lönesystem, rekrytering, registratur, arbetsgivarvarumärke via LinkedInt eller kunskap i Sitevision eller andra motsvarande websystem.  

Vill du komma till en arbetsplats med länet som arbetsfält och med värderingar som helhet, ansvar och respekt så är du välkommen att söka. Vi ser fram emot att ta emot ytterligare en engagerad kollega till vår enhet.

Om tjänsten
Anställningen är tillsvidareanställning på heltid. Tillträde 2023-09-01 eller enligt överenskommelse. Provanställning på sex månader kommer att tillämpas.

Alla tjänster på Länsstyrelsen kan vara föremål för säkerhetsprövning och krigsplacering beroende på uppdragets utformning.

Information
Mer information om arbetsuppgifterna får du av HR-kommunkationschef Josefin Lindberg eller HR-utvecklare Simon Solgård som nås via växeltelefon 010-223 40 00.

Fackliga företrädare är Patrik Holmer (Saco-S, växel 010-223 40 00) och Albert Bekassy (ST, Växel/ST Direkt: 0771–555 444).

Ansökan
Välkommen med din ansökan med meritförteckning och övriga handlingar senast den 19 juni 2023. Intervjuer kommer ske under veckorna 24-26.

Du ansöker via Länsstyrelsens webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland.

Tänk på att din ansökan blir allmän handling. Det innebär att vem som helst har rätt att få ta del av innehållet i din ansökan. Om du har skyddade personuppgifter så ska du först kontakta HR-enheten för att få hjälp med din ansökan.

Om Länsstyrelsen

Länsstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats. Vi har en levande värdegrund som baseras på de mänskliga rättigheterna och principen om likabehandling. Vid rekrytering strävar Länsstyrelsen efter jämn könsfördelning och mångfald bland medarbetarna. Södermanlands län ingår i ett finskt förvaltningsområde och vi värdesätter därför om du har kunskaper i finska och behärskar ytterligare språk. Läs mer om Länsstyrelsen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/sodermanland. Följ oss gärna på sociala medier - vi finns på Facebook, LinkedIn och Twitter.

Kontaktpersoner på detta företaget

David Aronsson, Funktionschef
0102234000
Rune van den Brink, ST
0102234000
Christofer Cromnow, SACO
0102234000
Jenny  Rondahl, Funktionschef
0102234000
Ann-Sofi Blomkvist, Kommunikationschef
0102234204
Jenny Rondahl, Funktionschef
0102234000
Lars Jonsson, beredskapsdirektör
010-2234000
Åke Johansson, länsantikvarie/funktionschef
010-2234000
Torbjörg Sekse, länsarkitekt/funktionschef
010-2234000
Ulrika Lundberg, Chef
0767-747 799

Sammanfattning

Besöksadress

611 86 Nyköping
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


28 november 2024

27 november 2024

26 november 2024