OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som drivs av att utveckla och organisera effektiva flöden. Hos oss får du möjlighet att vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en gemensam administrativ avdelning på miljö- och byggnadsförvaltningen och tillvarata alla möjligheter som digitalisering av en kommunal verksamhet kan erbjuda. Miljö- och byggnadsförvaltningen kommer under kommande år att arbeta med en digital samhällsbyggnadsprocess med införande av e-arkiv och e-tjänster för att effektivisera och underlätta för Solnaborna.
Om tjänsten
Tjänsten är placerad på administrativa avdelningen som är en nybildad avdelning där vi samlat förvaltningens administrativa resurser. På avdelningen arbetar just nu 10 personer i olika roller som stöd för enheterna bygglov, plan och geodata, miljöskydd, hälsoskydd, livsmedelskontroll och miljöövervakning.
Arbetsuppgifter
Som huvudregistrator på miljö- och byggnadsförvaltningen kommer du ansvara för att effektivisera och modernisera förvaltningens ärendehantering och du förväntas planera och driva utvecklingsprojekt framförallt inom ärende och dokumenthantering men även inom närliggande områden som kan ta tillvara på digitaliseringens effektiviseringspotential. Ditt arbete innebär bland annat att utveckla och kvalitetssäkra processer, skapa, revidera och kommunicera rutiner och arbetssätt som avser ärendehantering och hantering av allmänna handlingar samt säkerställa att dessa tillämpas inom hela förvaltningen. I uppdraget kommer du att ha att ha ett nära samarbete med övriga funktioner inom förvaltningen. Som huvudregistrator kommer du att vara samordnare för registraturen på förvaltningen och tillsammans med avdelningschefen organisera och fördela arbetet på registraturen.
I arbetet kommer du att vara förvaltningens kontaktperson med stadskansliet och upprätthålla dialogen med de centralt placerande nämndsekreterarna inför utskick av kallelser och protokoll.
Som huvudregistrator ansvarar du tillsammans med övriga registratorer för sekretessprövning av allmänna handlingar.
Du leder arbetet med att hålla förvaltningens dokumenthanteringsplaner aktuella och tillser att ärenden, handlingar och information arkiveras korrekt och säkert. Du kommer att ha en central roll vid uppbyggnaden av förvaltningens e-arkiv.
Kvalifikationer
Som huvudregistrator har du många kontakter med både politiker, tjänstepersoner och allmänheten vilket kräver att du är en flexibel, noggrann och ansvarsfull organisatör. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Som person är du drivande, noggrann, utvecklings- och serviceinriktad och bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du har förmåga till helhetssyn, ser frågor i ett större perspektiv samt är lugn och samlad i olika situationer och tycker om att jobba i en miljö där behoven varierar över tid och ibland kräver snabba svar.
Vi söker dig som har en universitets-/högskoleexamen med inriktning mot offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av att tidigare ha arbetet som registrator eller arkivarie och har du tidigare arbetat som huvudregistrator så är det meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av e-arkiv och andra frågor kopplade till digitalisering.
Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av kommunal verksamhet.
Du är van vid att arbeta i olika IT-system och har en god datorvana. Du har tidigare arbetat i LEX, Castor och Ecos eller motsvarande ärendehanteringssystem. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.
Mer information och ansökan
För frågor är du välkommen att kontakta Peter Wråke, stabschef, 08-746 11 21
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Sista ansökningsdatum är 2020-11-01
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Miljö- och byggnadsförvaltningen tar fram detaljplaner när nya bostäder, kontor och skolor ska byggas och arbetar med bygglov, mätning och kartor. Vi arbetar med att förbättra Solnas yttre miljö och människors hälsa samt att bevara Solnas natur. Vi har ansvar för tillsyn av livsmedelshantering, inomhusmiljö och miljöfarliga verksamheter. Även naturvård och miljöövervakning ingår i förvaltningens ansvarsområde.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.