Utvecklingsinriktad registrator  till Kemikalieinspektionen

Utvecklingsinriktad registrator till Kemikalieinspektionen

Arbetsbeskrivning

Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som har i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete för hållbar utveckling i Sverige, inom EU och globalt. Vårt kontor ligger i centrala Sundbyberg.

Enheten Registratur och Arkiv ansvarar för Kemikalieinspektionens diarium och arkiv både avseende digitala handlingar och pappershandlingar. Medarbetarna är ett stöd för hela myndigheten avseende all typ av ärendehantering, de internutbildar såväl handläggare som chefer inom vår stödprocess för hantering av handlingar. Registratur och Arkiv är en enhet inom Sekretariatet för Ekonomi och Administrativt stöd.

Trivs du med att utveckla och förbättra en verksamhet har du goda möjligheter att kunna påverka. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid och möjlighet till distansarbete.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna består bland annat av:
• Diarieföring av allmänna handlingar
• Posthantering
• Internutbilda i diarieföring och hantering av allmänna handlingar
• Administrera anbudsöppningar
• Vara ett stöd för handläggare och chefer avseende all typ av ärendehantering
• Delta i upprättandet av lathundar, riktlinjer och styrande dokument för myndighetens hantering av allmänna handlingar och diarieföring

KVALIFIKATIONER
Kvalificerad erfarenhet som registrator från offentlig verksamhet.
Goda kunskaper om de lagar och regler som styr verksamheten, såsom förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen, tryckfrihetsförordningen och arkivlagen.
Registratorsutbildning, utbildning inom arkivvetenskap eller annan likvärdig utbildning.
Goda kunskaper i Officepaketet.
Goda kunskaper i svenska och engelska i tal, läsförståelse och skrift.
Erfarenhet av digitala ärendehanteringssystem, särskilt meriterande är erfarenhet av Public 360.
Praktisk erfarenhet av utlämnande av allmän handling och sekretessprövning.

Meriterande är:
Erfarenhet av utvecklingsarbete.
Erfarenhet av att utbilda inom områdena registratur och arkiv.
Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet inom kemikalieområdet.

Vi söker dig som är lösningsorienterad och kan ta egna initiativ, samt har en mycket god samarbetsförmåga då mycket arbete sker gemensamt i teamet. Du måste vara strukturerad och noggrann, men samtidigt flexibel då arbetsuppgifterna är varierande.
Då tjänsten innebär många kontakter både inom och utanför myndigheten är det viktigt att du är serviceinriktad och att du har en god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt.

Du ska förstå sambandet mellan en god kvalitet på diarieföring och en god kvalitet på arkivering. Gränsen mellan att vara registrator och arkivarie minskar i en modern organisation och våra registratorer samarbetar tätt med myndighetens arkivarier och utför även arbetsuppgifter som traditionellt har utförts av arkivarier.

Personlig lämplighet kommer att väga tungt vid tillsättningen.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan vi fattar beslut om anställning. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.

ÖVRIGT
På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.

Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.

Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.

Kemikalieinspektionen tillämpar sex månaders provanställning på alla anställningar.

Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Robert Sirkka
08 519 41 380
ST Ule Johansson
08-519 41 210
Saco-S Anna Lindberg
08-519 41 221
Rekryteringskonsult (Dfind Finance) Fredrik Sjöberg

Administrativ chef Robert Sirkka
08 519 41 380
Rekryteringskonsult Dfind Finance AB Fredrik Sjöberg
070-348 99 96
GD Nina Cromnier
08-519 41 150
Administrativ chef, Ekonomiska sekretariatet Jonas Söderlund
08 519 41 104
Teamledare Malin Reinhold
08-51941189

Sammanfattning

Besöksadress

Esplanaden 3 A SUNDBYBERG
None

Postadress

Box 2
Sundbyberg, 17213

Liknande jobb


Registrator

Registrator

20 december 2024

Registrator till kanslienheten

Registrator till kanslienheten

20 december 2024

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

Handläggare med inriktning förvaltning/juridik

20 december 2024

Registrator till Socialförvaltningen

Registrator till Socialförvaltningen

19 december 2024