OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 6,8 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 700 medarbetare. Avdelningen har det övergripande ansvaret för Pensionsmyndighetens kundservice, administrationen av förmåner samt utbetalningen av dessa.
I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
Controllerenheten är en enhet inom produktionsavdelningen och består av 12 medarbetare placerade på respektive verksamhetskontor och enhetschefen finns i Stockholm. Enheten ansvarar för att ge stöd till avdelningschefen och avdelningsledningen i frågor som rör avdelningens ledning och styrning. Controllerenheten planerar och följer upp verksamheten samt arbetar med analyser och utredningar av produktionsavdelningens strategiska frågor. Enheten är även ansvarig för uppföljnings-, budget- och verksamhetsplaneringsprocessen på avdelningen.
I den här spännande rollen blir du en nyckelperson i produktionsavdelningens arbete med kunddriven utveckling av kvalitet. Din roll blir att tillsammans med andra utveckla och aktivt driva avdelningens kvalitets- och kontrollarbete. Du kommer att analysera och följa upp prestationer och effekter kopplade till utvecklingsprojekt samt delta i planering och uppföljning av produktionsavdelningens verksamhet. Du kommer både att delta i, och självständigt driva, analyser och utredningar. Du kommer även att bidra i utvecklingen av verktyg och arbetssätt för ledning, styrning och utveckling.
För att lyckas i rollen måste du ha en hög grad av intern samverkan för att kvalitetssäkra och utveckla arbetssätt och metoder för kvalitet och kontroll. Du förväntas även nätverka aktivt för att omvärldsbevaka och bidra till verksamhetsutveckling.
Du rapporterar till enhetschefen för controllerenheten inom produktionsavdelningen.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har relevant akademisk examen med ekonomisk eller samhällsvetenskaplig inriktning, eller motsvarande kompetens som vi bedömer som likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av kvalificerat kvalitets- och kontrollarbete, gärna som controller. Du har även flerårig erfarenhet av att planera, analysera och följa upp verksamheter, inklusive deras ekonomi. Vidare har du flerårig erfarenhet av analys och uppföljning av effekter samt av att såväl självständigt som tillsammans med andra arbeta med fördjupade analyser och utredningar.
Vi förutsätter att du har erfarenhet av att arbeta med utvecklings- och förbättringsarbete, gärna som projektledare. Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalitets- och kontrollarbete inom staten.
Egenskaper:
Våra medarbetare tar ansvar för att aktivt bidra till att utveckla verksamheten mot myndighetens målbilder och framtidsbild, utifrån ett kundperspektiv. Det är därför viktigt att du har en god analytisk förmåga och kan arbeta strukturerat och målinriktat utifrån ett helhetsperspektiv. Rollen kräver att du är självgående och tar egna initiativ, men också att du är duktig på att skapa relationer på alla nivåer.
Övrigt:
Vi sitter i ljusa och moderna lokaler i Hornstull på Södermalm.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta Charlotte Kindstedt, tel. 010-454 22 94.
Fackliga representanter: Johanna Odhe, SACO, 010-454 31 35 och Birgit Karlsson, ST, 010-454 31 29.
Välkommen med din ansökan!
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster
Ange diarienummer PSL 2015-95 i din ansökan.