OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Socialförvaltningen erbjuder ett självständigt och omväxlande arbete inom vård och omsorg där du kan arbeta på varierande tider.
Arbetar du med vård och omsorg i Varbergs kommun så är du i en organisation där vi sätter människors behov av hjälp i centrum. Det handlar också om att bemöta alla med respekt. Kvalitet inom socialt arbete betyder att vi levererar omsorg och service som motsvarar den enskildes behov. Vi arbetar utifrån ett rehabiliterande synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den vitalitet som finns hos varje människa.
ARBETSUPPGIFTER
Vi inrättar nu en ny tjänst där 50% av uppdraget är att arbeta som Utvecklingsledare (1:e socialsekreterare) för familjerättsgruppen och 50% som Familjerättssekreterare. Som Familjerättssekreterare ansvarar du för sedvanlig familjerättslig handläggning kring Föräldrabalkens yttranden enligt 6:19 och 6:20, utredningar kring medgivande för adoption, avtal, faderskap, samarbetssamtal m.m.
Som Utvecklingsledare för arbetsgruppen ansvarar du för att enhetens arbete bedrivs på ett välorganiserat, strukturerat och rättssäkert sätt. Du ansvarar för ärendefördelning, kvalitetsarbete samt omvärldsbevakning. Du ansvarar även för det dagliga metodstödet för familjerättssekreterarna och håller dig uppdaterad med verksamhetens pågående processer och de lagar och riktlinjer som styr verksamheten.
Arbetsgruppen består av fem handläggare som alla har gedigen erfarenhet och kunskap inom området familjerätt.
Vi samarbetar med myndigheter som t. ex tingsrätt och familjerättsverksamheter i andra kommuner. Vi ser nyttan av ett gott samarbete, både internt och externt, och vi arbetar aktivt med att förbättra och utveckla vårt arbete till fördel för de barn och föräldrar som vi möter.
I tätt samarbete med enhetschef och övriga utvecklingsledare deltar du i utvecklingen av verksamheten. Du ingår i en arbetsgrupp bestående av utvecklingsledare från övriga barnenheter.
För att arbeta med fokus på kvalitet och för att fortsätta utvecklas har vi extern handledning och vi arbetar strukturerat med metodutveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av socialt arbete. Vi förväntar oss att du har erfarenhet av arbete med familjerättsfrågor. Erfarenhet av utredningsarbete inom barn och familj är meriterande.
För att trivas hos oss behöver du vara flexibel och tycka om att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna annonsering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag.