OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Nu behöver vi dig och din kunskap för att göra hållbara vardagar. Idag och i framtiden.
Som utvecklingsledare kommer du ingå i en avdelning med uppdrag att arbeta för en enkel och hållbar vardag samt en mer jämlik stad där alla kan vara delaktiga. Tillsammans gör vi detta främst genom utveckling av tjänster och metoder. Vi utgår från vår nämnds uppdrag att stödja stadens verksamheter att utveckla och utföra service bland annat genom digitalisering. Vi ska påverka Göteborgssamhället mot hållbara konsumtionsmönster samt bedriver ett proaktivt demokratiarbete. Avdelningen har också ett särskilt ansvar för den nationella minoriteten romer.
Inom avdelningen ska vi bedriva ett proaktivt demokratiarbete och samordna och utveckla möjligheter för medborgarnas delaktighet och inflytande i Göteborg. Tillsammans med förtroendevalda, civilsamhälle, akademin och andra förvaltningar och bolag inom Göteborgs Stad vill vi vara en aktiv part som skapar samverkan med, och stöttar aktörer och processer i staden kring demokratistärkande insatser.
Vi ska upprätthålla och utveckla infrastruktur för lokal och digital demokrati och ge förutsättningar för påverkan genom möten och dialog på olika arenor och genom olika kanaler. De som bor och verkar i Göteborg ska uppleva att det är tillgängligt och betydelsefullt att vara delaktig i Göteborgs utveckling.
KVALIFIKATIONER
För tjänsterna krävs högskoleexamen inom antingen samhällsvetenskap, statsvetenskap, kommunikationsvetenskap eller motsvarande.
Du behöver ha:
• några års dokumenterad erfarenhet av: arbete med samhälls- och demokratifrågor och erfarenhet av arbete med civilsamhället
• erfarenhet av att driva och leda utvecklingsarbeten eller projekt/processer inom offentlig organisation/politiskt styrd organisation alternativt inom andra komplexa sammanhang
• erfarenhet av att arbeta i nätverk med olika samarbetspartners
• erfarenhet av arbete med medborgardialoger och facilitering
Har du erfarenhet av remissarbete eller erfarenhet av att skriva tjänsteutlåtanden så är det meriterande.
Vi söker dig som är trygg i dig själv, är prestigelös och kan arbeta tillsammans med andra för att nå mål med fokus på service. Du har lätt för att kommunicera och lyssna in andra människors synpunkter och perspektiv och kan göra dig förstådd gentemot olika målgrupper genom att formulera dig väl i både tal och skrift. Du kan analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar.
Du är mål- och resultatorienterad och har förmåga att omvandla mål till aktiviteter och handling. Du utgår från behoven hos dem vi är till för och har lätt att ställa om när förutsättningar förändras. Du kan ta initiativ till förändring och skapar förutsättningar för nya idéer och utveckling och är snabb, produktiv och motiverad. Du är driven, har ett stort engagemang och entusiasm för ditt arbete och kan navigera i och analysera olika komplexa sammanhang.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med verksamheter i ständig utveckling. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Förvaltningen finns centralt i Göteborg i nyrenoverade lokaler. Vi har medarbetarförmåner som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag, cykelförmåner med mera.
Konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.
På grund av semestrar besvaras frågor kring tjänsten efter den 9 augusti.