OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Huddinge är en växande Stockholmskommun med närhet till både stad och natur. Som medarbetare hos oss är du en viktig samhällsbyggare. Tillsammans skapar vi ett hållbart samhälle för alla som bor, besöker och arbetar i Huddinge.
Om arbetsplatsen
Sektionen för budget- och verksamhetsstyrning på kommunstyrelsens förvaltning i Huddinge kommun ansvarar för att driva och utveckla planerings- och uppföljningsprocessen inklusive internkontrollprocessen på kommunövergripande nivå samt för den egna nämnden. Planerings- och uppföljningsprocessen ska bidra till en effektiv och ändamålsenlig styrning av kommunens verksamheter.
Särskilt fokus ligger på att utveckla organisationens resultat- och analyskultur.
Sektionen för budget- och verksamhetsstyrning är en av fyra sektioner inom kommunstyrelseförvaltningens ekonomiavdelning (redovisningssektion, upphandlingssektion, strategisk fastighets och lokalsektion, budget- och verksamhetsstyrning).
Sektionen består i dagsläget av 10 medarbetare.
-
Om arbetet
Som utvecklingsledare ansvarar du för att driva, samordna och utveckla kommunstyrelsens planerings- och uppföljningsprocess inklusive internkontroll. I det ingår till exempel att ta fram anvisningar och tidplan för förvaltningens arbete, sammanställa och stämma av underlag till verksamhetsplan, delårsrapport och verksamhetsberättelse, ansvara för ärendeinlämning, ta fram presentationer, planera och hålla i planerings- och uppföljningskonferenser, delta på förvaltningens ledningsgruppsmöten vid behov. Du ska utveckla arbetssätt och process för att nå bästa resultat. Du ska även säkerställa att process och arbetssätt fungerar i Stratsys, som är vårt planerings- och uppföljningssystem, och vara ett stöd för avdelningarna i detta.
I rollen ingår även ansvaret att driva, samordna och utveckla kommunens internkontrollprocess. En översyn av kommunens internkontrollprocess ska göras under 2022 och du är ansvarig för det arbetet. I arbetet ingår att ta fram en tydlig och ändamålsenlig process samt att tillsammans med övriga förvaltningar säkerställa fungerande arbetssätt. Du kommer både att arbeta tillsammans med övriga förvaltningar för att stötta och leda dem i deras internkontrollarbete och driva och samordna nämndens internkontrollarbete.
För att möta våra nya utmaningar och bidra aktivt i den utvecklingsresa som är påbörjad är det viktigt att du är självgående samt initierar och driver förändringar ur ett helhetsperspektiv. Dina kontaktytor är många och du samarbetar och samverkar med personer inom den egna avdelningen, inom förvaltningen och kommunövergripande.
Din profil
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper förvärvade genom yrkeserfarenhet och fristående kurser. Vi ser att du har tidigare erfarenhet av planering och uppföljning av internkontroll på nämndnivå inom offentlig sektor. Har du tidigare arbetat i Stratsys är det meriterande.
Stor vikt läggs vid personliga egenskaper såsom förståelse för rollen som utvecklingsledare, att du är kvalitetsmedveten samt har tidigare erfarenhet och kunskap som kan bidra till förvaltningens arbete och utveckling. Du är initiativrik, har ett strukturerat arbetssätt och är en van processledare som skapar engagemang och delaktighet. Du är alltid mån om att mottagaren förstår och tycker att olika perspektiv och uppfattningar är berikande.
Förmåner
För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag.
Facklig kontaktperson
För facklig kontaktperson för tjänsten se Facklig kontaktinformation