OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Norsjö kommun
Norsjöbygden är en plats som andas framåtanda, drivkraft och utveckling mitt i Västerbottens inland, med närhet till både kust och fjäll.
Här bor du familjevänligt, bra och billigt, har tillgång till en rik fritid och bra skolor. Föreningslivet bjuder på ett brett utbud av aktiviteter och här möter du mängder av engagerade eldsjälar. Att bo och verka i Norsjöbygden ger dig möjligheten att ha ett utvecklande arbete samtidigt som du har tid och resurser över till familj, vänner och intressen. Vi brukar skryta om att här har vi världens bästa vardag!
Kommunens arbete genomsyras av kommunens värdegrund där positivitet, professionalitet, engagemang och respektfullhet är ledorden.
Din nya arbetsplats
Individ- och familjeomsorgen omfattar socialsekreterare, biståndshandläggare SoL/LSS, verkställighet, utvecklingsledare och IFO-chef.
Individ- och familjeomsorgen har ett gott arbetsklimat, en trivsam arbetsgrupp och ett prioriterat arbetsmiljöarbete.
Arbetsuppgifter
Utvecklingsledaren ska finnas till dagligt stöd för alla medarbetare på IFO genom att:
- Utföra aktualiseringar – kan delegeras till handläggare eller administratör.
- Fördela ärenden.
- Stötta handläggare i prioritering av ärenden i samverkan med IFO-chef.
- Stötta handläggare i utredningsarbetet.
- Hålla intern ärendehandledning enskild och grupp – i samverkan med IFO-chef.
- Följa process och kvalitet i utredningsarbetet.
- Fatta beslut enligt delegeringsordning – i samråd med IFO-chef.
- Ansvara för att föredra ärenden tillsammans med handläggare i domstolsförhandling.
- Hålla vissa utbildningar och kompetenshöjande insatser inom individ- och familjeomsorgen.
Utvecklingsledaren ska dessutom:
- Samordna och koordinera interna och externa samverkansmöten.
- Samordna upprättande av rutiner och riktlinjer, samt till stor del upprätta rutiner och riktlinjer samt hålla dessa uppdaterade.
- Hålla en första introduktion av alla nyanställda; rutiner på IFO, upplägg på inskolning etc.
- Vara en del av POSOM-gruppen.
- Vara delaktig i verksamhetsutveckling och driva verksamhetsutvecklingsprocesser framåt.
- Granska fakturor.
Kvalifikationer
Du har stort engagemang, är initiativrik, utåtriktad, flexibel och ansvarsfull samt har lätt för att samarbeta både internt och externt. Vi förutsätter att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, att du kan arbeta självständigt samt att du har förmåga att ställa om vid mer prioriterade uppgifter. Tidigare erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer är ett krav.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, dokumentations- och datorvana.
Socionomexamen och B-körkort är ett krav.
Bra att veta
Du är varmt välkommen att ta kontakt med oss om du vill veta mer om tjänsten. Kontaktuppgifter finner du nedan.
För att enklare kunna rekrytera och även behålla personal har kommunfullmäktige beslutat om en satsning på vissa särskilda omsorgsyrken som kräver en högskoleexamen om minst 180 hp. Satsningen är i form av bonustrappor för den som tillsvidareanställs i Norsjö kommun, för den som utbildar sig och anställs, samt för den som väljer att flytta till kommunen. Läs mer om satsningen genom att besöka denna länk:
https://www.norsjo.se/omsorg-och-hjalp/satsning-pa-hogskoleutbildad-personal/
Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.