Utvecklingsledare Digitalisering

Utvecklingsledare Digitalisering

Arbetsbeskrivning

I Lerums kommun arbetar vi tillsammans med ett starkt fokus på invånarna för att skapa en framgångsrik kommun där det är gott att leva, nu och i framtiden. Det innebär att vi är flexibla, vågar prova, vågar förändra i en omvärld med snabba växlingar. Vi som arbetar i Lerums kommun är alla viktiga pusselbitar för att det ska fungera och för att vi ska nå resultat. Lerums kommun är en tillväxtkommun och vi har många spännande projekt på gång.

Enheten Verksamhetsstöd ansvarar för övergripande verksamhetsutveckling och kontroll att sektorns uppdrag utförs och redovisas till ledningsgruppen. Enheten utreder specifika områden och ger förslag på åtgärder samt förbättringar inom de områden som övergripande berör sektorns arbete. Här utreds och samordnas även olika aktuella frågor inom sektorn och enheten bidrar i förvaltningsövergripande projekt och frågor, exempelvis gällande kvalitetsledning och digitalisering. Enhetens uppdrag har en bred spännvidd och består av åtta medarbetare med olika roller, i form av chefsstöd, ekonomistöd, lokalresursplanerare, verksamhetsutvecklare, utvecklingsledare, personalsamordnare, ärendekoordinator och utredare. Nu utökar vi enheten med en utvecklingsledare digitalisering. Enheten är placerad direkt under sektorchef och enhetschef för Verksamhetsstöd ingår i sektorns ledningsgrupp.
Hos oss får du en arbetsplats med god stämning och delaktighet i att driva verksamheten framåt.

Vi har flexibel arbetstid, bra alternativ för pendling och vi erbjuder möjlighet till visst distansarbete. Arbetsplatsen finns centralt i Lerums centrum. Sektor samhällsbyggnad är en av tre sektorer i Lerums kommun. Sektorn ansvarar för frågor inom planering, byggande, infrastruktur, miljö, näringsliv, måltid och lokalvård och teknisk drift inom Kommunstyrelsens och Miljö- och byggnadsnämndens ansvarsområde. Inom sektorn och på enheten pågår just nu ett utvecklingsarbete som till viss mån handlar om omstart, eller att hitta nya processer och arbetssätt.

ARBETSUPPGIFTER
Detta är en ny tjänst inom sektorn och tjänsten är formad utifrån en behovsutredning och analys av sektorns nuläge och framtida behov.

Tjänsten kommer bland annat att innefatta; samordning av sektorns systemförvaltare och det digitala utvecklingsarbetet, vara kontaktyta ut mot IT (enhet under Stab och Utveckling) och förvaltningsövergripande, stödja det digitala utvecklingsarbetet som sker inom sektorn och förvaltningsövergripande, följa sektorns systematiska kvalitets- och budgetarbete samt omvärldsbevakning kring nya lagar och regler och hur andra kommuner arbetar.

Utvecklingsledare digitalisering förväntas bidra till Sektor samhällsbyggnads utvecklingsarbete genom att effektivisera processer och samordna sektorns arbete för att uppnå de politiska målen genom att ge kunskapsstöd till sektorledningen och sektorns verksamhetsområden med målsättningen att ha kommunens invånare i fokus.
Samarbete med IT-enheten, förvaltningens övriga sektorer och med externa kontakter.
Omvärldsbevakning internt och externa med deltagande i forum och möten som handlar om IT och digitalisering.

KVALIFIKATIONER
Utbildning inom offentlig förvaltning eller likvärdigt är ett krav, önskvärt är utbildning och/eller erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling. Kompetens inom processorientering, projektledning samt generell IT-kompetens är meriterande. Övergripande kännedom om systemförvaltning samt övergripande förståelse för samhällsbyggnadsfrågor är också önskvärt.

Som person söker vi någon som är samarbets- och serviceinriktad, drivande, ansvarstagande samt trygg. Villig att driva utvecklingsfrågor och är resultatinriktad med ett kvalitetstänk samt ett helhetsperspektiv. Lätt för att anpassa sig till förändrade omständigheter och se möjligheter i förändringar.

ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 43 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Verksamhetsstöd
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 mars 2022
  • Ansök senast: 10 april 2022

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024