Utvecklingsledare för främjande av entreprenörskap och innovation

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med att främja Stockholmsregionens tillväxt, där utgångs­punkten är vårt uppdrag som regionalt tillväxtansvarig. Vi arbetar bl.a. med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.

Avdelningen för tillväxt har en viktig roll att leda utvecklingsprocesser inom en rad aktuella samhällsfrågor, som exempelvis våld i nära relationer, prostitution och människohandel, drogförebyggande arbete, nationella minoriteter och romsk inkludering, flyktingfrågor och integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter, skärgård, näringslivsutveckling samt kompetens och innovationer. På avdelningen för tillväxt arbetar ett 60-tal medarbetare fördelade på tre enheter; enheten för arbetsmarknads- och rättighetsfrågor, enheten för social utveckling och enheten för näringslivsutveckling.

Enheten för näringslivsutveckling arbetar bl. a med att stärka regionens innovationskraft, bidra till att säkra regionens kompetensförsörjning och att stimulera entreprenörskap, konkurrens och företagsutveckling. Att säkerställa kommersiell service i Stockholms skärgård och att bidra till att utveckla denna för en hållbar besöksnäring är andra uppdrag som enheten arbetar med. På enheten finns även den svenska kontaktnoden för Interreg-programmet Central Baltic, genomförandet av Östersjöstrategin och samordning av internationella frågor. Därtill samarbetar vi med landstinget kring framtagandet av regionplan.

Länsstyrelsen har regionalt driftansvar för webbplatsen verksamt.se/stockholm, där service och information från flera myndigheter finns samlad, allt för att göra det enklare för de som driver eller vill starta företag. Vidare har Länsstyrelsen fått i uppdrag att – tillsammans med ett regionalt partnerskap av andra företagsfrämjare – starta ett regionalt exportcentrum samt driva stödprogram som riktar sig till länets små och medelstora företag. Vi söker nu en utvecklingsledare med arbetsuppgifter kopplade till dessa uppgifter.

Arbetsuppgifter

I rollen som utvecklingsledare kommer du att ansvara för utvecklingsprocesser som syftar till att främja entreprenörskap och innovation, främst kopplat till att driva och uppdatera verksamt.se/stockholm samt att arbeta med regionalt exportcentrum och två stödprogram med affärsutvecklingscheckar för digitalisering och internationalisering. Arbetet med affärsutvecklingscheckar handlar bl.a. om att informera om och genomföra utlysningar, behandla/granska ansökningar, ta fram beslutsunderlag, anordna och medverka vid bedömningsmöten samt handlägga stödärenden. Du kommer att ha varierande arbetsuppgifter och arbetet kommer att ske i nära samarbete med det regionala partnerskapet. Du kommer även att ha frekvent kontakt med företag och andra intressenter. Dessa externa relationer kommer du att underhålla och utveckla genom att anordna och medverka vid workshops samt dialog- och nätverksmöten. Vidare kommer du även att granska och analysera företagsekonomiska underlag mm.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har följande kvalifikationer:


• Relevant akademisk utbildning, t.ex. inom samhällsvetenskap
• God kunskap om offentlig förvaltning, företagande, innovation och entreprenörskap
• Bra på att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Meriterande:


• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete med regional tillväxt, innovation och entreprenörskap
• Erfarenhet av arbete med jämställdhet ur ett intersektionellt perspektiv
• Erfarenhet av digital kommunikation, t.ex. via sociala medier
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem, t.ex. Platina och NYPS

Personliga egenskaper

Du är trygg i dig själv och i din professionella roll och du strävar alltid efter att skapa och förvalta goda relationer, såväl internt som externt. Du trivs med varierande arbetsuppgifter och med att samarbeta. Du har god förmåga att självständigt analysera, organisera, prioritera och genomföra dina arbetsuppgifter utifrån angivna ramar och riktlinjer. För att lyckas i denna roll krävs att du är noggrann, har analytisk och strategisk förmåga samt personlig integritet. Som person är du självgående, lyhörd och proaktiv med syfte att utvecklas i din yrkesroll och att utveckla verksamheten.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Visstidsanställning t o m 31 december 2018
Löneform: månadslön

Omfattning: Heltid
Tillträde: snarast
Diarienummer: 112-51423-2017
Sista ansökningsdag: 2017-12-15

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 december 2017

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


20 november 2024