OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för tillväxt arbetar för att främja människors hälsa, sociala trygghet, jämlika levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Våra verktyg för att bidra till detta är samordning, utveckling, rådgivning och tillsyn. Avdelningen består av tre enheter. Enheten för integration och nationella minoriteter, enheten för regional utveckling och enheten för social utveckling.
Enheten för integration och nationella minoriteter arbetar för en god beredskap och kapacitet i mottagandet av nyanlända på områdena bosättning, barnens rättigheter, få fler i arbete och studier samt för ett hälsofrämjande mottagande. Vi stödjer även asylsökande för en meningsfull väntan och snabbare etablering. Enheten samarbetar även internt på Länsstyrelsen i frågor som bland annat rör hållbar samhällsplanering och bostadsförsörjning, barnrättsfrågor, jämställdhet och mänskliga rättigheter.
Arbetsbeskrivning
Enheten för integration och nationella minoriteter har tilldelats ett nytt regeringsuppdrag som handlar om att initiera samverkan mellan kommunerna för att motverka aktiv medverkan till bosättning i annan kommun. Uppdraget ska redovisas till regeringen 15 december 2021. Enheten söker därför nu en utvecklingsledare inom området integration.
Utvecklingsledaren kommer inom uppdraget bland annat att:
• ansvara för att ta fram och sammanställa underlag om aktiv medverkan till bosättning i annan kommun,
• arbeta i dialog med externa samverkanspartners såsom kommuner, civilsamhällets aktörer och andra verksamheter på Länsstyrelsen,
• planera och genomföra insatser, såsom workshops och seminarier i syfte att bland annat kartlägga fenomenet aktiv medverkan till bosättning i annan kommun, bidra till samverkan och utbyte av erfarenheter samt synliggöra goda exempel på arbetssätt,
• sammanställa resultat av genomförda insatser,
• även andra arbetsuppgifter kan komma att ingå.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• socionomutbildning eller högskoleutbildning inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, kulturgeografi, eller annan högskoleutbildning som har relevans för tjänsten
• erfarenhet av samverkansarbete mellan flera aktörer
• erfarenhet av utredande arbete och rapportskrivning
• god kommunikativ förmåga, både muntligen och skriftligen
• god förmåga att arbeta i Officepaketet
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att arbeta inom socialtjänsten, alternativt kunskap om socialtjänstens frågor förvärvade på annat sätt,
• erfarenhet av samarbete med civilsamhällets aktörer och/eller kommuner,
• erfarenhet av att projektleda,
• erfarenhet av att arrangera seminarier och workshops,
• god kännedom om de lagar, regler och policy som styr verksamheten inom socialtjänsten och flyktingmottagandet.
Du ska vara:
• en person som ser helheten, är analytisk och har mycket god samarbetsförmåga
självständig, även i pressande situationer,
• initiativrik,
• lyhörd och ha lätt för att knyta kontakter med relevanta aktörer,
• tydlig, konkret och arbeta självständigt mot uppsatta mål,
• strukturerad.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Anställningsvillkor
Tidsbegränsad anställning fr.om. 1 september t.o.m. 31 december 2021
Tjänstens omfattning: heltid
Tillsättning: omgående
Sista ansökningsdag: 2021-06-23
Länsstyrelsen verkar för en hållbar och inkluderande arbetsmiljö. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer rekryteringstjänster eller annonser.
Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktig hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas.
Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang.
Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Som anställd på Länsstyrelsen Stockholm kan du komma att bli en del av myndighetens krisledningsarbete. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.
Kontaktpersoner på detta företaget
Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36