OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också.
Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och hundratals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar.
Vi på kanslienheten letar efter dig som tycker det är roligt att ta dig an den moderna arkivariens utmaningar och som vill driva utvecklingsarbete för hela kommunen. Vill du vara med och driva på och stötta när arbetssätt förändras, digitaliseringen går allt djupare och samarbeten mellan professioner utökas? Vi kan lova dig det och mer därtill.
Utifrån verksamhetens förutsättningar erbjuder Marks kommun hybridarbete.
ARBETSUPPGIFTER
Mer specifikt kommer du i detta uppdrag tillsammans med vår befintliga kommunarkivarie och andra kollegor arbeta med verksamhetsutveckling i flera viktiga processer avseende kommunens omställning till digital informationsförvaltning inom områdena ärendehantering, e-arkiv, tillsyn och stöd. Det är därför viktigt att du både kan arbeta självständigt och planera ditt arbete tillsammans med andra. På kanslienheten arbetar idag 10 personer med olika yrken inom ärende- och informationshantering och vi söker nu dig som kan komplettera vårt team.
I tjänsten ingår även traditionellt arkivariearbete såsom stöd och rådgivning gällande arkiv och dokumenthantering, utlämning av allmänna handlingar och arkivvård. Du planerar och genomför utbildningar, reviderar och implementerar styrdokument och ser det som naturligt att nätverka med såväl arkivsamordnarna i verksamheterna inom kommunen som andra konstellationer. Omvärldsbevakning är en naturlig del i ditt arbetssätt liksom att arbeta verksamhetsnära.
Marks kommun samverkar även med andra kommuner inom Sjuhärad för att hitta en gemensam lösning för digitalt långtidsbevarande (e-arkiv). Du finns där och stöttar verksamheterna när kommunens verksamhetssystem ska arkivera digital information, fångar behov och sprider kunskap inom kommunen. Du har gott stöd från förvaltningsorganisationen och ingår även i ett nätverk med arkivarier i våra samverkanskommuner.
Du kommer också att vara en viktig drivkraft i utvecklingen av vårt gemensamma ärendehanteringssystem Public 360.
KVALIFIKATIONER
För denna tjänst ser vi att du har en akademisk examen där arkivvetenskap ingår och gärna några års erfarenhet av både analogt och digitaliserat arkivarbete. Alternativt att du har arbetat inom verksamhetsområdet i många år men med en annan högskoleutbildning i grunden. Att arbeta för god ordning och reda samt transparens i verksamheten är naturligt för dig liksom att kunna engagera andra.
Vi ser gärna att du även har studier och/eller erfarenhet av arbete inom systemvetenskap, IT, offentlig lagstiftning eller offentlig förvaltning. Har du arbetat med processkartläggning och processbaserad informationsredovisning såväl som traditionell redovisning är det meriterande, liksom erfarenhet av att arbeta i projekt eller e-arkiv.
Som person är du en positiv kraft som är service-/samarbetsinriktad och drivande men ödmjuk för de omständigheter och verksamhetsutmaningar som finns. Dina service- och samarbetskunskaper använder du i dina många och verksamhetsnära kontakter och din drivkraft använder du för att hitta dina egna arbetsuppgifter samt för att skapa förståelse för ditt komplexa arbetsområde. Dina avvägningar görs utifrån ett helhetsperspektiv för att hitta de bästa lösningarna och för att nå framgång behöver du ha ett diplomatiskt anlag och vara en god kommunikatör i såväl tal som skrift.
Är det dig vi söker? Tveka inte att höra av dig eller ansök med detsamma!
ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.
Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.
Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom ex. attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling samt i förekommande fall flexibel arbetstid. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Christer Nilsson
0320-21 74 27
Anette Jansson
0320-21 80 77
Lena Johansson
0320-21 70 40
Robert Stjernström
0320-21 70 66
Administrativ chef Lena Ehrnlund
0320-21 70 03
SACO Anette Jansson
0320-21 80 77
Vision Lena Johansson
0320-21 70 40
Chef IT-service Thomas Hellberg
0320-21 70 30
Serviceledare Maricel Alvarez
0320-21 80 04
Personalchef Christer Nilsson
0320-21 74 27