Utvecklingsledare inom socialtjänsten för stadsgemensamt kunskapsstöd

Utvecklingsledare inom socialtjänsten för stadsgemensamt kunskapsstöd

Arbetsbeskrivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du bidra till en kunskapsbaserad socialtjänst? Då har vi ett spännande uppdrag som väntar på dig!
Till vår enhet som är en resurs för kunskapsstöd och utveckling åt de fyra socialförvaltningarna söker vi nu en utvecklingsledare. Enheten har uppdrag att arbeta med olika former av kunskapsstöd för socialtjänstområdet och är en gemensam resurs för socialförvaltningarna. Våra uppdrag spänner över ett brett område och svarar bland annat för stöd till systematisk uppföljning, uppföljning av resultat och effekter och att leda olika utvecklingsprocesser. Utgångspunkten för arbetet är att ge strategiskt stöd till socialtjänstens verksamhetsutveckling och planering av insatser som bidrar till en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad.

I rollen som utvecklingsledare kommer du att planera och genomföra olika former av kunskapsunderlag och stöd utifrån de ansvarsområden som socialförvaltningarna har. Enhetens huvudsakliga arbete handlar om utredningar, kartläggningar, uppföljningar, analyser av både kvalitativ och kvantitativ karaktär och processtöd. Du kommer behöva sätta dig in i nya uppdrag och sammanhang då våra uppdrag varierar över tid. Du kommer också både ansvara för och/eller ingå i olika projekt och uppdrag som enheten ansvarar för. Du kommer att arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor inom enheten, avdelningen och från stadens socialtjänstverksamheter och andra förvaltningar beroende på uppdrag och sakområde.

I arbetet ingår också sedvanliga uppgifter, bland annat omvärldsbevakning, kommunicera enhetens arbete i olika forum samt medverka i enhetens och förvaltningens generella utvecklingsarbete samt mål- och uppföljningsarbete.

Vi kommer att kalla till intervjuer löpande under rekryteringen. Välkommen med din ansökan!

KVALIFIKATIONER
Du är välkommen med en ansökan om du har en samhällsvetenskaplig högskoleexamen (inom exempelvis sociologi, statskunskap, offentlig förvaltning eller socialt arbete). Du har tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig sektor. Meriterande är erfarenhet av att arbeta med socialtjänstfrågor eller närliggande sociala samhällsfrågor.

Du som söker har god kunskap om och erfarenhet av att självständigt leda processer och driva förändrings- och utvecklingsarbete av strategisk karaktär.
Du har även god kunskap om och erfarenhet av att göra analyser, självständigt ta fram utredningar och rapporter av strategisk karaktär.
Det är meriterande om du erfarenhet av ledningsnära stöd på strategisk nivå.

Som person kommunicerar du på ett sätt som skapar engagemang och delaktighet och kan pedagogiskt utveckla och presentera alternativ och lösningar. Du har en mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift.

Du har en väl utvecklad analytisk förmåga och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du är snabb, produktiv och tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, oavsett om du arbetar ensam eller tillsammans med andra.

Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du arbetar systematiskt och metodiskt och ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.

Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare till PTS

Handläggare till PTS

18 december 2024

Handläggare till marknadskontroll

Handläggare till marknadskontroll

18 december 2024

18 december 2024

18 december 2024