OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lundby är en snabbt växande stadsdel. Här byggs mycket nytt och stadsdelen får en allt tydligare citykaraktär. Våra drygt 54 000 invånare har oftast bara några minuter in till centrala Göteborg tack vare utmärkta kommunikationer. Förvaltningens 1 600 medarbetare arbetar tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Vårt mål är att skapa en sammanhållen stadsdel, där människor har goda och rättvisa levnadsvillkor och upplever delaktighet.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en utvecklingsledare IT som ska ta ett samordnande ansvar för IT- och digitaliseringsarbetet inom förvaltningen då en av våra medarbetare ska vara föräldraledig.
Du är med och påverkar hur framtidens socialtjänst och vård och omsorg ska fungera och utvecklas med hjälp av digitala tjänster och teknik där en tydlig nytta kan realiseras.
Utvecklingsledare IT ska stödja framförallt chefer i att se digitaliseringens möjligheter i verksamhetsutvecklingen med påverkan på kultur, arbetssätt och organisation. Din roll ska på ett pedagogiskt sätt visa på hur processerna kan effektiviseras genom användande av ny teknik eller andra metoder.
Andra aktörer i staden är Intraservice och Konsument och medborgarservice vars utvecklings- och samordnande roller har stor påverkan på styrning och prioritering av digitaliseringen i staden och där du är en viktig länk in i förvaltningen.
Du samverkar kontinuerligt med IT-samordnarna inom ekonomienheten samt verksamhetsutvecklare IT inom stadsdelens verksamheter för att uppnå bästa möjliga verksamhetsnytta av IT-lösningar.
Arbetsuppgifter:
• Tillsammans med verksamheterna beskriva nyttan och effektmål för förändringsinitiativ inom digitalisering. Det innebär bland annat att tydliggöra pågående projekt som ska driftsättas genom att beskriva konsekvenser, föreslå lösningar för upplägg genomförande drift/förvaltning uppföljning
• Stödja chefer med kunskap om utvecklingen inom IT och digitalisering, hur vi effektiviserar våra arbetsprocesser med hjälp av digitalisering till nytta för brukare och medarbetare. Det innefattar även effektivisering av digitaliserade processer som redan finns t ex Office 365
• Säkerställa informationssäkerhetsarbetet kopplat till IT-system i förvaltningen med särskilt fokus på dataskyddsförordningen (DSF)
• Ansvara för den tekniska infrastrukturen inom förvaltningen avseende nätverk och serverdrift.
• Stötta utvecklingsledare lokaler med tekniska frågor som rör lokalförsörjningen inom förvaltningen.
• Ingå i projektet för avveckling av stadsdelsförvaltning och övergång till fackförvaltning. Delprojektledare för Kommungemensamma och interna tjänster.
• Samordna pågående utvecklingsarbete inom digitalisering för att stödja representanter inför beslut i olika interna nätverks- och fora
• Omvärldsbevakning inom området IT och digitalisering
• Representera förvaltningen i olika arbetsgrupper kopplade till digitalisering både internt och externt
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom relevant område och gärna erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och politiskt styrd organisation. Du har erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som praktiskt med att utveckla verksamhet med hjälp av digitalisering och systemförbättringar. Du har vana att samverka mellan olika grupper och organisationer samt erfarenhet av verksamhetsplanering. Vi ser gärna att du har erfarenhet av de aktuella verksamhetsområdena samt av projektledning.
Som utvecklingsledare IT ska du ha förmåga:
• att identifiera områden och processer där ett utvecklat IT-stöd leder till bättre service och större nytta för befolkning och brukare
• till helhetssyn och analytisk förmåga att hantera komplexa sammanhang
• att självständigt initiera, planera, driva och fullfölja processer
• att påverka andra, leda och driva uppdrag mot angivna mål
• att etablera goda relationer genom att vara lyhörd för behov, skapa engagemang och delaktighet
• att skapa och tillämpa relevanta system och metoder, vilket kräver kunskaper inom projekt och processledning
Tjänsten kräver god kommunikativ förmåga så du uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift och är bekväm med att tala inför grupper.
Du ska ha flerårig dokumenterad erfarenhet av verksamhetsdriven IT-utveckling. Det är meriterande om du har förståelse för stadens kommungemensamma interna tjänster. Vi ser gärna att du har förståelse för nätverk och serverdrift samt goda kunskaper inom Office365, framförallt SharePoint och Excel.
Välkommen att söka tjänsten!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
I Göteborgs Stad tillämpas rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Vi undanber oss vänligen med bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs Stad har upphandlade avtal.