OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill ha uppdraget att säkra kompetensförsörjningen för Sveriges största funktionsstödsförvaltning!
Enheten HR Kompetens består av elva medarbetare. Enheten ansvarar för kompetensförsörjningsinsatser, rekrytering och HR-administration. Vi har roliga arbetsuppgifter och trivs tillsammans.
Förvaltningen ser stora kompetensutmaningar framöver och tillsätter därför flera tjänster som arbetar med kompetensförsörjning utifrån olika ingångar.
Förvaltningen arbetar med att ta fram en kompetensförsörjningsplan och du kommer att ha en avgörande roll i det arbetet. Du kommer att ha ett tätt samarbete med din närmaste kollega, som arbetar utifrån Göteborgs stads program för attraktiv arbetsgivare och driver andra delar av kompetensförsörjningsarbetet.
Då förvaltningen är relativt nybildad behöver du vara beredd på att skapa nätverk, kommunikationsvägar och möjligheter till dialog för att identifiera vilka kompetensbehov som finns i verksamheten. Utifrån de behov som identifieras är det sedan din uppgift att påverka utbildningsanordnare och samordna utbildningsinsatser som möter den efterfrågan verksamheten har. Att hålla sig a jour inom kunskapsområdet genom att ta del av forskning, evidensbaserad praktik och aktuella utredningar blir en förutsättning för att kunna analysera och förmedla till såväl verksamheten som till HR.
Förutom planering av utbildningsinsatser representerar du förvaltningen och för vår talan i olika nätverk, forum och intressegrupper såväl lokalt, regionalt som nationellt. Samarbete med andra är en stor del av arbetet, både internt med medarbetare och chefer inom Göteborgs stad och extern kontakt med andra kommuner och olika utbildningsanordnare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskoleexamen inom socialt arbete, beteendevetenskap, pedagogik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig utifrån arbetsuppgifterna.
Tjänsten ställer stora krav på att du är väl insatt i vilka kompetenser som efterfrågas utifrån de befattningar som finns i vår verksamhet. Till din hjälp har du din breda kunskap om funktionsstöd och de målgrupper som får stöd enligt LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och SoL (Socialtjänstlag) samt de metoder som används inom området.
Vi söker dig som lätt kan anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information, då du hela tiden behöver säkerställa att det är rätt behov och insatser som identifierats. Du kommer lyckas bra i ditt uppdrag om du på ett effektivt sätt kan identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samtidigt som du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information.
De sammanhang tjänsten placerar dig i kräver förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation på bästa sätt.
Då du är ensam om din roll i förvaltningen är det ett krav att du kan agera på egen hand utifrån en given situation och att du kan ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
Vi tror också att du som söker har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du är såklart även bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella, då tjänsten kräver att du skapar nya kontakter och nätverk.
Har du erfarenhet från arbete inom Göteborgs stad och god kännedom om stadens verksamheter kommer det gå snabbare att komma in i uppdraget, men det är inte ett avgörande krav.
ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologisk testning. De sökande som uppfyller kraven kommer få testen skickat till uppgiven e-post. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.
Intervjuer planeras till 28 och 30 mars samt 1 april.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.